Småfix

Här kommer det stå om små saker som fixas till, men som inte kräver en egen sida. Småfix helt enkelt!

2003-07-13

Problem. Efter ett väldigt långt uppehåll på gräsmattan så väcktes bilen äntligen ur sina sköna drömmar! Glädjen stillades dock något när en lång rand upptäcktes efter bilen var den än hade kört. Små pölar fanns också att skåda där man hade stannat. Bensinläcka!
Orsaken var en pryl strax framför tanken som kallas för bränsleackumulator. Den är till för att hålla trycket i bränslesystemet uppe så att bilen startar lättare när den har varit avstängd. Den var inte vacker.

Upp med den i skruvstädet och igång med stålborsten, den här har ju många mil kvar! Hålet spacklades igen med kemisk metall och hela klabbet lackades med svart hammarlack. Funkar numera kanon igen!

2003-08-23

Framvagnspyssel! Undre spindelleden på vänster sida hade fått en "bra att veta"-anmärkning på grund av sprucket gummi, så jag tyckte att det var nog dags att byta den. Sagt och gjort, jag satte glatt igång, bort med hjulet, tryckte ihop fjädringen med en domkraft och försökte sedan spärra fjädern i sitt ihoptryckta läge. Det hade jag hört att man kunde göra genom att lägga in en kloss under övre länkarmen och karossen... (detta kommer att fungera jättebra, det förstår ni va?) Så: in med klossen, sänk ner hjulet och "kraas... knäck.. kras.." hjulet åker ner ändå... Plåten var lite för mossig och vek sig... kul kul. Till slut satte jag en stötta mot garagegolvet som stod upp under länkarmen och klarade jobbet.

"Nu ska väl resten gå lätt" tänkte jag nog och lossade alla skruvar. Till spindelleder ska man sedan ha nån form av avdragare eller en gaffel som man slår in och pressar ur leden med, bulten som de sitter fast med är nämligen konisk och de kan sitta rätt så hårt i sina hål. Någon sådan har jag givetvis inte, "den kan ju inte sitta hur hårt som helst..." tänkte jag som aldrig har lossat en spindelled förut... Efter lite massakrerande med en stor kil och en fin slägga, helt utan resultat, så fick jag ge upp.

En sväng in till Biltema löste problemet, en lång spindelledsgaffel, en spindelled till (den övre visade sig vara kass den med och glappade ordentligt) och två framfjädrar inhandlades. På högersidan var fjädern nämligen av.
Så, ut till garaget tillsammans med brorsan denna gång, dit med gaffeln och dunk dunk (samma slägga som innan) - plonk! Den lossnade! Då blev vi så upprymda att var tvugna att posera lite med ett par gamla svetsglasögon som vi hittade i en låda, Karl gör sig verkligen bra på bild! =)

Dags nu för ett fjäderbyte, när vi ändå var igång på vänstersidan så fortsatte vi där. In med domkraften igen, pressa upp hjulet, dit med hemmagjorda klämmor som skulle hålla ihop fjädern, ner med hjulet igen och fjädern skulle nu gå att bara lyfta bort. Det låter enkelt va? Det var det INTE! En väldig massa bök fick det bli innan det gick att få bort fjädern. Som vanligt blev det lite hemmameck med allehanda specialverktyg vilka fungerade sådär bra... en himla tid tog det och en sak kan jag säga för säkert: De nya fjädrarna är inte mycket längre, men Mycket (med stort M) hårdare! Sen blev fjädern ganska sned som ni ser, det kanske beror på att den övre spindelleden inte sitter på plats på den bilden. Det rätade upp sig sen när den kom på plats. Frågan är hur bra det egentligen var att sätta dit fjädern utan att leden var på plats... men jaja. Det är sånt man lär sig.

Med fjädern väl borta så passade vi också på att byta den glappiga övre spindelleden.

Tjusiga bromsskivor förresten va? Hej hopp, igång på andra sidan! Här var fjädern lättlossad, på grund av att den var av. Plättlätt! Men sen att få dit det nya fanstyget var bara att glömma. Karl och jag kom dock på ett fiffigt och snabbt sätt att trycka ihop fjädern på så man slapp använda den gängade stången och de två ekbitarna som finns på bilderna ovan. Nämligen: sänk ner bilen på fjädern! Funkade jättebra, men de hemmagjorda klämmorna pallade sen inte för att hålla ihop den. Tillslut fick vi ge opp och vänta på att två riktiga fjäderspännare anlände ifrån Mekonomen.
Att sedan skruva ihop fjädern med spännarna var bara frågan om tålamod, svett och en del fula ord. Men sen gick fjädern dit! Problemet nu var bara att det inte gick att skruva på spännarna när fjädern satt på plats... stön! Med rejält med tejp på en polygrip så kunde vi få grepp utan att skada gängorna och få ut spännarna lite grann. Sen tog det stopp igen. Skam den som ger sig! Lossa fjädern och ta ett nytt, mera passande, grepp ville vi inte och hål borrades så att en stång kunde användas som handtag i nereänden på spännaren, nu äntligen fixade det sig.

Se så glad bilen blev! Men ganska hög fram... nästan 5 cm högre än innan, känns som ett terrängfordon att köra!

2003-09-30

Sista meket inför besiktning! Först fick den sig en rejäl tvätt. Det behövdes efter ca 1,5 år på gräsmattan kan jag lova... Mossa och alger hade tagit ett bastant tag i lacken... och det gick inte att få bort med vanligt bilshampoo! En hel dag tog det att gno och gno och gno -för hand- med trasa och polérpasta och sen en vaxning ovanpå det. Jag var ganska trött efter det kan jag intyga, men resultatet blev bra! Här är lite bilder:

Före:

Efter:

Tjusig igen! =)

Avgasröret var också tvunget att fixas, det läckte lite i en skarv. Det sitter nämligen en bit Golf-avgasrör påsvetsat på den främre ljuddämparen! Röret ut från den hade rostat bort totalt och jag och min syssling Sebastian tog vad vi hade till hands när vi lagade det förra gången. Tyvärr är golf-röret aningen smalare och därför blev det inte så tätt i den skarven.
Här ser du den transplanterade Golf-stumpen och varför det läckte vid skarven: (Varning utfärdas för lerigt underrede!)

Sådär ja! Svetsat och klart... Men tyvärr hjälpte det inte att fixa enbart de små hålen. Det läckte en del fortfarande. Vad göra? Jo, leta lite i källaren och vad hittar man? Kemisk metall - kanonfint! Samma smet som räddade livet på bränsleackumulatorn och enligt bruksanvisningen så skulle det visst fungera här också.. Drog på en del sådant på röret, tryckte ihop och drog åt = tätt!

Under behandlingen gick det bakersta upphängings-fästet till avgassystemet av och drog med sig en bit av själva avgasröret. Så det fick bli lite svetsning igen, men det är ju ändå bara roligt! Så här vart det:

Hur gick besiktningen nu då? Jodå! Nästan bra. Eksjö var platsen för akten och jag åkte iväg i god tid för att hinna med att motionera bromsarna ordentligt innan besöket. Och det lyckades jag med! Strax utanför Mariannelund kom det rök från frambromsarna efter tre ordentliga 110 till 0 km/h inbromsningar...
Väl framme var det fortfarande gott om tid och jag hann med att prata lite med en äldre farbor utanför besiktningshallen. Av honom fick jag lära mig att man kan täta sprickor i motorblock med "vattenglas" (nått man konserverade ägg med förr) och hur man fixar en kylare som har fått en gren genom sig. Han hade varit traktormekaniker. Tänk vad man kan få lära sig om man är ute i god tid!
Väl inne i hallen gick allt fint, besiktningskillen var helbussig och bromsar och allt sånt viktigt klarade sig utan anmärkning. Tyvärr, tyvärr, tyvärr så var inte dragkroken riktigt sitt forna jag. Det blev ett stort hål i den efter ett lätt knack med hammaren. Så det blev ombesiktning på det. Annars inget allvarligt, några påpekande på rost i hjulhus, ett par tips om var jag skulle rostskydda och sen en justerade han ner framlysena lite.

Så nu är bilen ute och far på vägarna igen och jag letar om bäst efter en billig, begagnad dragkrok. Hur det går med det får du veta nästa gång, till dess: Ha de´!

2003-10-30

Ombesiktigad, godkänd och klar! Var in till besiktningen här i Norrköping den sista dagen innan körförbud skulle inträda. Onsdagen den 15:e oktober. Där har ni också anledningen till varför denna uppdatering dröjjer lite! Var ju iväg och skaffade T8:an på kvällen den dagen.... Lite intressantare än en gammal dragkrok! =)

Så här såg den gamla kroken ut. Inget man vill dra en husvagn med precis! Vid första försöket att få bort skruvarna insåg jag ganska snabbt begränsningen med 12-kantiga hylsor, de slant så fort man tog i. Så det var bara att ge upp och göra som Bosse Bildoktorn, kasta de 12-kantiga över axeln och skaffa 6-kantiga istället. Med dem gick det hur smidigt som helst, bankade med en stor hammare på hylsskaftet och skruvarna segade sakta men säkert loss. Kanonbra! Väl loss så rasade massor med rost och skräp ut ur dragkroken, det är nog inte så bra att lämna hålet i "dragkroksröret" öppet i framkant, det kommer in en massa skräp där och sen rostar det, bevisligen, ganska friskt.

Några delar till själva upphängningen ville jag spara, de kapades för enkelhets skull bort med vinkelslip. Festliga ljuseffekter!

Ny (begagnad) dragkrok köpte jag av samma kille i Vadstena som jag köpte dörrarna av. Ett stort tack till honom som letade upp den på skroten åt mig! Riktigt hygglig kille. Så här såg den ut, en del ytrost, men inget som hade gått djupare än så:

Ivrig som vanligt så kunde jag inte riktigt hålla mig och delarna borstades därmed rena och fina där de låg. Inne på mitt korridorrum. Sen fick jag vackert ta och gå över hela rummet med dammtrasa. Inte helt oväntat egentligen... Rent och fint blev det till slut, så till nån nytta var det ju iallafall! Rosthögen som uppenbarade sig på golvet var ganska imponerande. Mest bidragande till det var skyddsplåten, som kommer från min bil, ett par smällar med hammaren på den gjorde att ungefär 2/3 trillade ner på golvet! På sina ställen var den lövtunn och när jag höll upp den mot fönstret så kunde man se ljuset sila igenom på ett par ställen. Som tur är så har den ingen livsviktig funktion.

Efter en sväng till Mekonomen och en burk slät hammarlack rikare så gick jag ner i rummet för obrukbara / bortglömda cyklar, hängde upp delarna i ett rör i taket och målade alltihop svart. Att skyddsplåten är lite tunn syns tydligt på bilden!

Nya fina skruvar inhandlades också och dagen efter kom Daniel på besök och hjälpte till med monteringen på bilen.

Sådär ja!

Nu är alltså bilen klar. Den kommer få agera bruksbil ett tag och när min T8:a sen är igång så får vi se vad som händer... Ska försöka fixa rosten på framskärmarna och byta motorhuven. Men det får bli när jag känner för det.
Något som kan vara lite kul att veta är hur mycket det hela har kostat, alla utgifter som har bidragit till att få bilen ut på vägarna igen, förutom skatt och försäkring:

Bil: Gratis
Inköp av dörrar + huv: 900
Släpvagnshyra + bensinpengar för hemtransporten: 250
En styck plåtbit: 150
Framfjädrar: 400
2 spindelleder: 218
Dragkrok + bensinpengar för hämtning: 500
Nya skruvar: 30
Nya tändstift: 115
Omläggning av däck bak: 290
Diverse färg: ca 150
Svetsgas, gissningsvis: 150
Besiktning: 300
Ombesiktning: 200


Summa: ~ 3700

2004-04-17

Eftersom jag besiktigade bilen i oktober och normal besiktningstid är januari +/- 2 månader så åkte jag på att besiktiga igen!! Ringde och kollade för säkerhets skull (trodde det var grönt för hela 2004 ty jag hade inte fått nån kallelse) den 30:e mars och fick veta att 31 mars var sista dagen(!) Bara att slänga sig på telefonen och ringa och jaga återbudstider, lyckades få tag på en sådan den 1 april, en dag för sent men nära nog. Klantigt, men nu lär jag inte göra om det iallfall.

Hur bra gick det då på en skala? Med tanke på att den besiktigades för mindre än ett halvår sen så borde det vara grönt... ICKE!

Särkilt anmärkning nummer 2 gillar jag... Jättekul, påsklovet räddat! Började med att laga länkarmsinfästningen, här följer en enkel guide i fyra steg för hur man reparerar en sådan:

Steg 1:
Kör in i garaget

Steg 2:
Hissa upp bilen

Steg 3:
Laga fästet

Steg 4:
Sätt tillbaka hjulet och hissa ner bilen

KLART! (För lite mera detaljer se nedan...)

Så här såg det ut vid en första anblick.

Mysigt! Började med att demontera undre länkarmen tillsammans med hjulnavet och drivaxeln. Gissa om bultarna som håller bromsoket satt hårt? Dödshårt! Tog i som ***** och skrotade T-handtaget köpt på rea hos Clas Ohlsson... Superkvalitét är ordet du söker! Bytte verktyg och bulten gick av... *Lycka* Ni ser ju min reaktion på bilden.

Plockade fram den kära svetsen och grillade dit en rejäl mutter och lyckades dra loss resterna av bulten. Lite oskärpa, men jag skyller det på att jag fick springa och hämta kameran, knappa av blixten och trycka innan muttern kallnade för mycket. Sen gick det ganska lätt att plocka ner hela paketet. "Som en dö häst..."

Reparation påbörjad

Mera lagningar med hjälp av vikbart och fint papper för att få bra passform

Nästa ställe. Det såg verkligen urgulligt ut, stora delar hade redan moder natur gjort ett fullgott arbete med att få bort! Behövde inte kapa så mycket...

Sista plåtbiten på länkarmsfästet

Måtta lite.... =)

*Tryck* Där blir bra!

Det blev ju inte så tokigt till slut!
Efter ett lager röd, fin färg och slutligen underredsmassa så var det bara att återmontera delarna och sänka ner bilen igen.


Batterihyllan

När jag ändå var igång så fick sig golvet under batteriet en omgång med ny plåt. Ni kanske hajjar varför? Mörkerbilden är mest talande!
Det syns inte på bilderna, men den gamla plåten kapades bort där ny sattes dit. Dubbla plåtar är inte bra om man vill försöka undvika hiskeliga rostangrepp.


Fräschare bränsleackumulator

Anmärkning nummer tre, bränsleläckaget, kom från bränsleackumulatorn (som jag så fint lagade och som man kan läsa om lite högre upp på denna sida.) Den gamla lagningen höll visst inte så länge, utgångsmaterialet var nog helt enkelt för dåligt! Spackel i all ära men... En bättre begagnad införskaffades på skroten, skrapades ren och målades med några lager grundfärg. Röd denna gång, borde hålla bättre!

Den gamla:

Nyare:


Mera länkarmsfäste

När jag sen kom upp hit till Norrköping igen och glatt visade den fina lagningen för en kompis, så såg jag att den undre länkarmen tog i i lagningen och hjulet kunde på så vis inte fjädra upp i hjulhuset tillräckligt. (inget alls)
Det löstes med lite Dremel-action! Trevligt med mekarsällskap i form av Erik som letade orsak till gnissel i en bromstrumma på rallyopeln. Strålande sol och 17-18 vårvarma grader var ju inte fel heller!

Lite rostskyddsmedel på de nykapade ställena imorgon så är det dags för ombesiktning på måndag. Anmärkning nummer 1 var inte så svårfixad. Ny glödlampa.

Håll tummarna på måndag!!

2004-04-30

Godkänd och fin igen! Inget att klaga på hos bilprovningen, han kikade bara lite, sänkte sen ner bilen och det var bara att åka hemmåt med blankt papper! Trevligt. Och nu är den alltså såld! Nice. Känner bara att jag måste lägga ut en uppsamlings-uppdatering med grejjer som jag inte har orkat lägga upp förrän nu. Så blir sagan komplett!

Motorhuvsbyte

Som nån kanske minns så hängde det med en hygglig motorhuv när jag skaffade de nya dörrarna. För nån månad sedan fick jag äntligen ändan ur vagnen och lagade lackskadan som blev vid hemtransporten och monterat den. Skönt. Den gamla huven var inte så vacker... Ett extra plus är att det står turbo på den nya huven. "Ett får i ulvakläder"! =)

Här är den då, samt närbild på klart störande lackaskada som jag lätt kunnat undvika... =(

Lite polering, grundlack med pensel och bättringsfärg så vart det helt okej!

Monterade huven sent på kvällen dagen innan jag bara var tvungen att vara i linköping. Första någorlunda varma kvällen, men mörkt var det och stressigt. Passade huven då? Det gjorde den inte kan jag säga! Den hamnade alldeles för långt bak när den var stängd. Jag mätte och måttade mot den gamla huven men hittade inga skillnader och inga justeringsmöjligheter. Det fick bli vinkelslipen på det "gångjärn" som håller huven, bort med totalt 7 mm och svetsa ihop den igen. Sen passade den snyggt och fint!


Inredningsbyte

Inredningen har inte riktigt matchat tidigare (och gör det inte nu heller) eftersom dörrarna har mörkrödbruna sidor och inredningen är blå. Den bruna inredningen som hängde med samtidigt som dörrarna och huven är helmysig, fastare säten och mysmys-tyg =) Ett byte var givet.

Ut med den gamla. Trodde nog att jag aldrig skulle få ihop det igen!

Baksätets fastsättningsannordning var inte lika, jag fick flytta allt från det gamla sätet till det nya. Skillnaderna är rätt ordentlig, sätet som kommer från bilen ska ha en snodd att dra i och det nya sätet kommer från en bil som istället hade en knopp nere vid golvet.

Tyvärr hann jag inte ta nån bild på helhetsresultatet, men rätt snyggt blev det. Mörk inredning i ljus bil passar bra. Men bäst av allt var ändå att de var riktigt goa att sitta i!

Detta var sista uppdateringen om denna bil. Men misströsta icke, dessto mer aktivitet kommer det bli om den röda! En mycket roligare bil helt klart.

 

Till startsidan -nytt fönster!