Rostlagning

Inköp av fräschare dörrar

Strax innan jul 2002 for jag och klasskompisen Erik Wahlström iväg till Vadstena och köpte 4 vita, friska (mnjaa..) dörrar. Iallafall i MYCKET bättre skick än de gamla. Se bilderna nedan. Lite andra prylar följde visst också med på köpet! En bättre motorhuv och en hel inredning i rödbrun färg vilket är mysigare än ljusblå. En del utrymme här nedan är reserverat för bilder på de gamla dörrarna och huvven, det glömde jag tyvärr bort att fota. Får ta det nästa gång jag är hemma (Ändrat: kommer inte att bli här, läs längre ner!).

För att dörrarna ska hålla sig hyffsat fina även i fortsättningen, så tänkte jag fixa till den rost som finns innan de åker på! Vänster framdörr såg ganska fin ut innan demontering av lister och slipning.. Men där under... fanns en hel del rost! Här kommer det bli svetsning för fulla muggar! Nu börjar det dock bli lite sent här märker jag, så resten får ni läsa om vid nästa uppdatering!

 

2003-01-13

Bara att börja kapa på med vinkelslipen då! Kapade först bort ett stycke som var riktigt dåligt, hittade sen lite till ett stycke till vänster om första stället, kapade bort plåten där med och även lite av plåten mellan dem. Sen var det bara att mäta, rita, kapa ur och bocka till bitar som passade i hålen.

Först dit med en lång bit på undersidan, första bockade biten på ovansidan, andra biten på ovansidan och den lilla biten mellan dem.Sen svetsa ihop ovansidan med underdelen samt kapa av det som sticker ut för långt. Klart! Svårare än så är det inte. Men klaga nu inte alltför mycket på svetsfogarna! Jag är total nybörjare och dessutom är det kallt och lite spartanskt där jag håller till! Notera isen på -insidan- av källarfönstren...

Sådär ja, nu var allt klart på den dörrn förutom DET stället. Just det. Det stället på sista bilden i förra uppdateringen, det riktigt mossiga och igenspacklade. Man kunde trycka skruvmejseln rätt igenom på alla ställen där det inte var för mycket spackel ivägen... Men det ska ordnas det med! Dörrarna kommer inte att plockas av och fixas en gång till så det är bara bara dumt att inte göra det ordentligt första gången.

Nu är det så här att detta var inte första dörren, det är den tredje jag gett mig på. Höger fram och bakdörr är redan klara och grundmålade. Skriver inte lika mycket om dem, ni vet ju ungefär hur det går till nu, men här kommer iallafall lite text och en del bilder:

Höger framdörr, hyggligt rostig, men på ett lätt sätt. Bort med en enda stor bit dit med ny och klart! Riktigt taskigt manövrerande av svetsen på denna... hm... men detta var faktiskt den första. Efter ett tag lär man sig att färg där man ska svetsa, glipor och rostig plåt är svårt att svetsa i! Nu vet jag det! Innan denna svetsfogen visste jag inte... Till sist grundmålad och på tork tillsammans med tvätten! Förresten, om ni undrar varför plåtremsan ser ut som en spiral så beror det på plåtsaxen jag har. Den är lite jobbig. Efteråt körde jag alla större bitar med vinkelslip.

Höger bakdörr, lite mera pill med denna. Det hade rostat igenom både underdel och överdel på ett ställe. Ni ser där jag har kapat bort. Knep och knåp blev det med det, för det skulle bockas både snett och samtidigt nära en annan bockning. Men det gick att få till. Fick göra två likadana, en på ovansidan och en under. Riktigt stolt blev jag också över svetsfogen på undersidan! Sen på med lite färg och vipps klart! Hängde upp den dörren på prov i taket i en tjusig annordning, men det blev bara svårt att komma åt att måla.

Det sista stället är renslipat och grundat, men det har jag ingen bild på. Där ska jag spackla, en svetsning där och lacken på utsidan ryker år skogen!

 

2003-02-16

Sådärja! Äntligen lite nytt.

Här är den nya huven, tyvärr tyvärr tyvärr så blev det en rätt rejäl transportskada på den. Den syns på den stora bilden snett ovanför/vänster om det läckra Turbo-emblemet. Annars helt felfri och inte en rostfläck! Jag vet inte hur jag ska lösa skadan, vi får se hur det blir... hrm...

Hade tänkt lägga upp bilder på hur de gamla dörrarna ser ut en bit upp på sidan, men jag tar det här istället, det blir för rörigt annars. Kika om ni vågar! Ord som ah, åh, yeah, mums och gött passar bra!

 

2003-02-23a

Jäklar vad rostig bilen är! Men den ska igång igen! Kexomobilen ska rulla igen.

Det här gjorde jag för rätt länge sedan, men jag fick inte med mig alla bilderna upp hit till Norrköping direkt utan jag fick ta med dem nästa gång jag åkte hem. En del av dem är även tagna med vanlig kamera så dem var jag tvungen att scanna. Det som först mötte mig denna gång var: En hög med ved! Den var synnerligen ivägen och jag fick vackert stapla upp den brevid veden som redan fanns där (jag jobbar ju i vedförrådet) innan jag kunde börja.

Vänster framdörr. Här var det ju lite kvar att göra på det "goa" stället. Visar en bild igen som finns en bit upp för att ni ska komma ihåg hur det såg ut. Vad snäll jag är va! =) Nåväl. Hade just intalat mig att det är bäst att kapa bort tillräckligt och inte mesa. Så kapelikap så försvann nästan hela hörnet! Sen blev jag lite orolig för jag visste inte riktigt hur det såg ut innan och här är det rätt viktigt att det blir rätt, för det ska täta med en list och det är snett och kurvigt och böjt på en gång. Men det ordnade sig nog till slut. Bilderna blev tyvärr lite suddiga för de är tagna med vanlig kamera. Hoppas nu bara att dörren passar fortfarande!

 

2003-02-23b

Så var jag hemma en sväng igen och pysslade! Full fräs på sista dörren hade jag tänkt, så jag åkte hem redan på onsdagkvällen för att få riktigt gott om tid... men blev givetvis sjuk. Hade tänkt fixxa den här helt klar och hinna måla allt... men jag orkade helt enkelt inte.

Vänster bakdörr var sista "orörda" dörren... och usch usch. Denna var riktigt murken på flera ställen och har dessutom blivit rostlagad tidigare, på ett ganska fult sätt.

Bort med det onda och i med nytt. Det var inte svårt att sticka igenom skruvmejseln genom ytterplåten när jag väl fått bort innerplåten!! Så väck med en bit av den med.

Tyvärr började jag bli ordentligt seg och tänkte nog inte riktigt frammåt vilket slutade med att det fattades ca 5 cm på biten jag skulle sätta dit. Dräneringshålet ställde också till det och snyggt blev det inte! Men med mycket färg på så ska det väl hålla denna bilens livslängd + lite till! Längre än så här orkade jag inte och gav upp med svetsandet för denna gång. Vinkelslipar kapar bra, även i fingrar...

Höger bakdörr jobbades det vidare på när jag hade vilat lite. Spacklade igen det där stället som jag inte ville svetsa för då skulle man pajja lacken, några andra småställen och grundmålade allt igen. På sista bilden har jag inte borrat hålen för tätningslisten, men det är gjort nu och allt är klart för att målas vitt!

Vänster framdörr. Spackel spackel! Här behövdes det tyvärr spacklas en hel del. Det blev ju lite knöligt efter att jag så brutalt hade kapat bort hela hörnet... Men det blev rätt hyggligt i slutänden iallafall. Friskt vågat hälften vunnet! Är man bara lite envis så går det.

Så! Dags för den vita färgen! Kul kul. Tejpade och maskerade både vänster fram- och höger bakdörr, blötte det väldigt spackel-damm dammiga golvet med vatten och skred till verket. Vit tjusig stenskottskyddsfärg utanpå de dubbla lagren med grundfärg blev det.

Själva finnishen vet jag inte om det blev så bra, tjockt och fint visserligen men väldigt porigt och sprickigt. Gillar inte riktigt sprayburkar heller, det går inte att luta på dem och det droppar och har sig. Ska bara vända på dörrarna nästa gång jag är hemma och måla på andra sidan sen är de två klara! Hoppas färgen räcker bara.

2003-04-13

Var hemma en sväng igen och pulade lite, det var trögt att komma igång. Förstår nu vad folk menar när de säger att det är trist att laga rost! Det blir ju inte heller bättre av att veta att det är detta man kommer hem till...

Fint va? Mycket! Var fast beslutad att fixa det fortast möjligt och tänkte att det går säket bra att fuska lite. Men det gjorde det INTE! Kapade och bockade till en lagom bit och svetsade dit den utan att först ta bort färgen. Det gick inte alls bra! Svetsen biter inte fast med färg ivägen och utan att behöva titta särskilt noga ser du hur det blev på långsidan.

En fikapaus fixar dock det mesta! Slipade bort de taffliga svesklumparna, köttade på med stålborste så gott det gick och passade samtidigt på att slita bort den lilla rostbiten mellan de båda hålen som bara satt kvar för att ha nånting att måtta emot. Fixade sedan till den stora biten som ska i det andra hålet.

Punktade dit den större biten och helsvetsade sedan. Det blev bra! Nästan synd att slipa ner den! Gick sedan tillbaka till den första biten och avslutade den. Mycket bättre utan färg ivägen.

Dags för en bit för utrymmet mellan de två tidigare! Kapelikap, bockelibock och snippeliklipp. Piece of pie.

Svetsade även ihop på undersidan som jag gjort tidigare, blev lite halvdant, men det håller. Dags för färg! Röjde av och städade iordning ordentligt, lade ut en lastpall till så man kan jobba på två dörrar samtidigt. Farmors handvävda skyddar lacken...

Nu är alltså svetsningen avslutad! På dörrarna iallafall... det blir besiktningsgubbarnas uppgift att ta reda på om det blir mer. Gjorde rent svetsen, det är den värd! och parkerade den i ett hörn. På näst sista bilden ligger all rost som har sågats bort från alla fyra dörrarna... tur att man har så fin utsikt genom förstret, annars hade man nog inte orkat! =)

2003-04-21

Hej igen! Påskhelgen var riktigt trevlig med mycket mat, glada släktingar och en del dörrmek förstås! Började med att ta bort maskeringen på vänster fram och höger bakdörr, flyttade den sedan lite utåt så man verkligen målar över allt det röda, och sen målade jag med vanlig vit lackfärg. Stenskottsskyddsfärgen fungerar definitivt inte som yttersta skikt. Det blev ganska bra när jag väl hittat rätt färgburk... burk nr 2 passade myycket bättre!

Nästa steg: Stenskottsskyddsfärg på "utsidan" av höger fram och vänster bakdörr. Färgen räckte precis!

Den vita lackfärgen hade lite svårt att torka i vår kalla källare... vad göra? Varmt och soligt ute... hmmm.. Ut med dem i solen! Sedan var det dags att vända på de två nyss stenskottssprayade dörrarna för att spackla och måla mera grundfärg. Vid en närmare titt på höger framdörr, upptäcktes fusk med förarbetet! Det fanns rost och till och med ett rosthål. (Jag skyller på att det var den första dörren jag gav mig på) Det fick bli spackel. Svetsningen är ju avslutad... Borrade sen hål för listerna och målade hela klabbet.

Höger fram:

Vänster bak:

Sådärja! Blev ju riktigt fint. Den vita färgen blev lite tjock och ojämn och hade som sagt var svårt att torka. Nästa gång ska den bara slipas ner lite grann och målas över en gång till sen blir det montering!

2003-06-24

Sommarlov! Det märks genast lite resultat när man är ledig. Alla dörrarna är färdigmålade, förutom lite grann på höger bak som skall lackas med samma färg som karossen i övrigt. Det området syns för väl.

Så! Dags att demontera lite, rensade de gamla dörrarna från dörrsidor, låscylindrar och skyddsplasten som sitter mellan dörrsidorna och själva dörren och började lossa vänster bakdörr. Här fick jag sluta eftersom att jag var ensam och måste invänta brorsan som sommarjobbar. Sen började det regna... och regna.. inget roligt att jobba utomhus, så monteringen får vänta tills bättre väder uppstår.

Ibland undrar man vad man håller på med... Det är kul att laga och reparera på bilen, men ännu roligare om det vore en bil som det skulle bli något extra av när den är klar. Den är mossig i ordets rätta bemärkelse. Rosten på dörrarna komme ju i och för sig att försvinna, men det verkar som om den har smittat av sig lite på karossen i övrigt... Då är det tur att man blir uppiggad av små fynd i bilen! En tjusig flasköppnare med Husqvarna-reklam gömde sig i vänster bakdörr. (Första bilden visar äkta motorhuvs-mossa.)

2003-07-13

Uppehållsväder i ett par dagar, bra bra! Vänstersidans dörrar byttes lite raskt medan höger bakdörr lackades färdigt och låg och torkade i källaren.

Först ut: Vänster bakdörr, montering och sen popnitning av listen längst ner. Det blev ju tjusigt!
Framdörren var lite svårare att justera, annars inget krångel.

När lacken på höger bakdörr hade torkat så monterades även den. Nånstans därefter började det att regna på riktigt... och det regnade, öste, vräkte och tog i. I flera dagar. Bilen fick bogseras till min mormors stora fina garage för att kunna fortsätta med arbetet. Där fick den också sällskap av två kompisar varav en är riktigt frän, mormors Golf... och en svart, stygg Jaguar 3,8 S-type -66!
Värt att nämna är också att i skrivande stund har Emån på sina ställen stigit tre (3) METER över normalt vattenstånd!

Så skulle höger framdörr fixas till lite grann. Någon hyffsat osmart person hade brutit upp dörren innan jag köpte den och förstört plåten runt låscylindern. Enligt förra ägaren var inte ens bilen låst vid tillfället, så något stod nog inte riktigt rätt till... Ett litet verktyg fick tillverkas av en gammal bult för att kunna räta ut plåten hjälpligt, helt slätt blev det inte men med silikon istället för den gamla plastpackningen så ska det nog bli tätt!
Passade även på att snygga till två gamla rostlagningar lite längre ner för att öva mig lite när jag ändå var igång. Det blev ju faktiskt hyggligt!

2003-08-23

Nu har jag stökat undan det där sista som var kvar, elhisskoppling, rostskyddsbehandling och ditsättning av de "nya" dörrsidorna. Jag vet inte om den är sådär rackarns snygg... den bruna klädseln... Hittar jag blåa dörrsidor utan hål för fönstervevar så blir det nog den istället. Tror jag. Äsch vi får se!

Elhissarna hade varit knepiga att koppla in utan kopplingsschemat i rep.handboken. Men eftersom att jag har en sådan så gick det ju bra! Och tufft blev det också, med lite nya knappar i bilen. =) Fast hur bra det egentligen är vet jag inte... Jobbigt att behöva slå på tändningen för att kunna hissa upp eller ner. Så här ser det ut när man kopplar in elhissar:

Rostskyddet består av kokt linolja. Det finns det mycket av eftersom att pappa använder linolja till båten. Skillnaden mellan rå och kokt linolja är att den kokade stelnar och blir seg medan den råa förblir som typ matolja. Vill man rostskydda så är det kokt som gäller! Sen var det bara att damma av rostskyddssprutan till kompressorn och sätta igång. Jag tror det blev ganska bra, det var lite svårt att komma åt i framdörrarna eftersom att elhissmotorerna är ivägen. Men det blev nog hyggligt iallafall!
Efter det så åkte som sagt dörrsidorna på och i och med det så får vi nog betrakta dörrenoveringen som avlutad! HALLELULJA!!

Till startsidan -nytt fönster!