IC måste man ju ha

2006-03-29
Och fungerande vattenpump.
Scania har en verkstad där man kan meka med bilar om man är medlem i motorklubben, vilken jag gick med i bland det första jag gjorde när jag började. Mycket trevligt med lyftar och förmånliga priser dessutom.

Pumpbytet gick smidigt och jag gav mig på att byta bakre stötdämparna som verkligen hade gjort sitt. Hårt satt de dessutom, det blev mycket våld innan de kom loss. Nytt favoritverktyg: Mutterspräckare. Den vänstra dämparen är helt dränkt i olja och har ingen dämpförmåga kvar över huvud taget.
Alldeles oanvända Biltema gasdämpare inköpta nångång på 80-talet(?) fick jag handla billigt av en kollega. Kostade enligt prislapparna 128 kr/st!

Så till lite roligare saker. T8:an kommer aldrig att få original laddluftkylare tillbakamonterad och det är ju dumt att den bara ligger och skräpar! Kan ju lika gärna få locka fram ett par extra hästar ur bruksbilen.

Fästet var lätt att plocka loss från T8:an. Bara att borra ur popnitarna och poppa fast på S:en. Alla hål fanns redan.

Sådär! Laddtrycket är litegrann uppjusterat, till ca 0,5 bar ungefär. Marginellt mer än original, men det blev ändå markant bättre tryck i maskin, ingen räcer direkt men drar finfint. Lagom som bruksbil!