Motorn - bilens hjärta...

2005-04-05
...Är tyvärr död. Topplockspackningen är pajj, men skall snarast bytas.
Redan vid första kiken på bilen noterade jag att oljenivån var anmärkningsvärt hög. Dessutom var expansionskärlet för kylvattnet tomt. Hm. Med trasig toppackning skulle detta kunna innebära att vattnet i kylsystemet har runnit in och lagt sig i oljetråget. Och gud så rätt jag hade (tyvärr). För när jag dränerade oljan sipprade först ett par deciliter vatten ut följt av en seg brunaktig och klumpig smet..

Detta är inte så där superbra med tanke på att bilen har stått i detta skick i två år. Framtiden får utvisa vad för skada detta har orsakat. Veven kanske har rostat fast?

Kanske vågar mig på ett oljebyte och provkörning med startmotorn imorgon för att se så den går runt över huvud taget!

Rapport kommer! =)

2005-05-26
Såja! Oljan + filtret är bytt för ett tag sedan till billigaste biltema i ursköljningssyfte. Samma dag testade jag och Karl att hälla i olja i cylindrarna och putta bilen med växel i. Läs och förundras: Vevaxeln har inte rostat fast! (allvarligt talat trodde jag inte det heller) Motorn snurrar lätt och bra.

Senare, nämligen idag, blev jag tvungen att flytta "S.en" pgr sandupptagning och hade denna gång tyvärr inte tillgång till putthjälp vare sig av kostymklädd bror eller yrvaken flickvän. Synd, lika kul varje gång! Istället skruvade jag ur tändstiften, hinkade i batteriet från T8:an och körde bilen på startmotorn i lugn promenadtakt på 4:e växeln till en annan plats. När jag ändå var igång pluggade jag i stiften igen och gjorde ett startförsök... och den startade direkt! Gick på tre burkar nån sekund men snart gick den lugnt och stadigt på alla fyra på tomgång. Perfekt!

En ventiltryckare knackar och kamkedjan låter lite, men det kan med lite tur rätta till sig efter nytt oljebyte.
Nu gäller det bara att få tag på ett garage och byta packningen, en annons är utlagd på STCS, jag vill verklligen slippa att bogsera ner till Målilla...

Förresten så tog jag med oljan till OK när jag ändå tvättade T8:an och hällde den i deras manick med en stor tratt på som man har vid oljebyten. Det tog stopp i tratten. Är det bra eller?! =)

2005-07-07
Mycket har hänt sedan sist. Redan från början förstod jag att det som krävdes för att fixa bilen var ett närbeläget garage där bilen kan stå nån helg. 17 mils bogsering hem till Målilla lät inte tilltalande. Sagt och gjort, jag satte ut en "rop på hjälp"-annons på STCS och på saabklubben och fick ett svar via Saabklubben, som skulle visa sig vara en riktig lyckträff!

2006-03-29
Dags att dra hela historien, men i kortfattad upplaga.
Strax efter att jag hade satt ut en "garage över en helg sökes"-annons på STCS och på Saabklubbens forum fick jag svar från "Hans S" utanför Norrköping och bilen bogserades dit med hjälp av Erik och Danne.

Väl på plats bland blommande äppelträd och glada små barn fick vi hjälpas åt att knuffa ut Saab 99 T16-projektet för att få plats med "S:en" i garaget. Det såg lovande ut för helgen!
Här står nu bilen inomhus för första gången på flera år och demonteringen påbörjades eftermiddagen nästa dag (lördag).

Spännande att lyfta ventilkåpan. Och där under... hu! Ingen fin olja (ändå bytt en gång innan...) men i övrigt såg det bra ut. Inga direkt synbara skador på grund av olje/vattensörjan.

Hans var med och supportade och handräckte med verktyg och goda råd ända tills toppen var bortplockad nånstans frammåt kl 24 på natten med paus för varma mackor tidigare på kvällen.
Ventiltryckarna tog jag med hem för att plocka isär och rengöra. Till skillnad från T8:an som har mekaniska tryckare som justeras med en bricka har T16-motorn hydrauliska tryckare som justeras med oljetrycket. Alltså var tryckarna fulla med smet även de.

Den lilla kolven ska sitta i tryckarens mitt och har två delar som pressas isär när utrymmet inuti fylls med olja. På tredje bilden syns den fjäderbelastade kula som agerar backventil i det hål där oljan strömmar in. Genom att pilla ner den och trycka ihop kolven kommer sörjan ut och man kan häll i ny olja. Efter ett par gånger hade allt skräp kommit ut och tryckarna var redo att monteras tillbaka i toppen.

Toppen högtryckstvättades och fick torka ordentligt innan återmontering. Det syntes tydligt var den gamla toppackningen hade gått sönder och det var även på gång på ytterligare en cylinder, där ser man var pystrimning kan ställa till! På tryckklockans slang satt nämligen ett vidöppet T-kors. Den måste ha laddat massor!
Eftersom toppen efter uppmätning var rak och fin var det bara att börja skruva ihop igen med ny packning.

Det blev inte många bilder på återmonteringen, viljan att få det klart tog överhanden. Återmonteringen gick annars smärtfritt och snart stod den där. Redo att startas igen. Till en början lät kedjan och tryckarna inte vackert och vi plockade faktiskt bort ventilkåpan för att se så allt stod rätt till, vilket det naturligtvis gjorde. När den hade fått gå ett tag till tystnade den och gick hyffsat bra, jag ska inte säga ljudlöst, för den för lite väsen. 2 år med vattenbad kan inte vara bra för en motor, det bara måste ju sätta sina spår.

Pricken över i var att Hans hade donatorbilen för motorn till 99:an ståendes utanför garaget (en 900S....) med riktigt fräsch dragkrok och andra saker som var i akut bytbehov på min bil. Eftersom den skulle till skroten fick jag fynda de delar jag behövde, vilka blev förarstol, bagagerumsmattor och dragkroken.

Ett jättetack till Hans och inte minst Pernilla som bjöd på kaffe i garaget och god mat! En mycket givande helg.
Som tack för hjälpen skänkte jag fyra aluminiumfälgar till 99:an som jag handlade av en kollega till Danne för en flaska whiskey.

Det enda som är gjort med motorn är att oljan byttes ett par gånger efter varmkörning, den fick sig ett nytt luftfilter och nya stift. Sen dess har den gått finemang och passerade just 1000 mil sedan packningsbytet. Bra billig bruksbil!