Allmänt

2004-02-24

Var och besiktigade bilen nyss, kl 11:10 närmare bestämt. Spenderade en timme i OKQ8:s gör det själv hall för att få bukt med glappet i höger baklyse och blåste även av den med högtryckstvätten för att den skulle bli anständig (samt blöta ner undersidan så inte oljeläckaget skulle framträda lika mycket!). Rätt så fin blev den ändå trots oseriös tvättning och snö både på marken och i luften.

Hur gick det nu på besiktningen då? Jo , bilen klarade sig igenom -=UTAN ANMÄRKNING=- !!
Det enda som han påpekade var att det var glapp i höger baklyse (stön!!!). När han påpekade det så knallade jag fram och knackade till på glaset vavid lyset hoppade igång. "Det var en jävla lagning!" utbrast han, men sa sen att om det lös hela besiktningstiden så skulle han inte skriva nått om jag fixade det sen.

Finfint protokoll va? Inga "bra att veta", ingenting. Zero. Zip. Nada. Njett plätt! =)

2004-03-19

Bilstereo är fint att ha, inget roligt utan radio! Så jag spanade runt efter billiga begagnade på Blocket och hittade en lämplig Pioneer CD-spelare men som tyvärr var såld. Lite tjurig blev jag, för om jag hade ringt lite tidigare så hade den blivit min! Skit. Dagen efter hittade jag en annan begagnad radio med CD-spelare på Swespy:s köp- och säljforum (Swespy är bilgasar-föreningen no.1 här i Norrköping. Adress: www.swespy.com). En Kenwood som säljaren ville ha 700:- för. Saken var biffstek, jag köpte den!

Fjärrkontroll och allt! Så man kan ligga i baksätet och köra tyckte säljaren med ett smil. Yeah right! Aldrig att man kommer nå blinkersspaken när man ligger i baksätet! Hur skulle det gå till? Men kul tillbehör för medpassagerare att leka med. Nu var det bara till att klämma i den i bilen... Att sladdarna i bilen var lite i oordning visste jag. En avklippt härva.

Jag och en kompis, Danne, satte igång och skulle mäta upp vilken sladd som hörde till vad med lånat instrument från kompis nummer 2, Erik. Men vi lyckades inte rikigt lista ut hur det var kopplat. Så jag började dra lite i sladdarna för att om möjligt kunna se... och ut kom... en... förfärlig... härva!! Ihoptvinnade kablar, ytterligare ett kopplingsblock, en fet "sockerbit", sladdar på en halvmeter som var skarvade, kall-lödningar och usch usch... Vi konstaterade raskt att detta löser vi inte i en handvändning och fick ge upp för kvällen.

Köpte ny högtalarsladd och ISO-kontakter på Clas Ohlson och lånade lödstation av Erik. Drog sen ny kabel till alla högtalare och gjorde allt så enkelt som möjligt. Alla skarvar är lödda och täckta med krympslang. Det vart snyggt! Krympslang ser proffsigt ut. Tog inte så mycket bilder på detta tyvärr, ville bli klar snabbt ty det var iskallt ute!

Högtalare bak är ju också trevligt, så slipper de som sitter fram bli döva och de där bak slipper att höra nästan ingenting. Hittade några i skrot/soprummet för någon månad sen som jag tog vara på, de visade sig passa kanonbra i bilens befintiga högtalarhål, billiga var de också!

Så här blev det till slut! Och funkar gör den också. Ljudet blev riktigt bra tycker jag, inte för att det hörs sen när man kör ändå men men... det är ett hemskt vägljud i bilen! Även elantennen gick att få liv i. Den var helt igensmetad och ville inte åka upp. Men efter en metanol-behandling och olja från oljestickan så går den ingen! Inte helt original med sån antenn, men lite tufft är det allt.

2004-05-10

Bilen har en egen personlighet, inget ont i det, men vissa saker är bara lite väl störande. Fräsande radio med dålig mottagning (har blivit sämre, var kanonbra förut), bakljus som lyser med avstängd bil, långsamma vindrutetorkare och annat smått och gott. Hela elsystemet är faktiskt ganska sunkigt och en hel del borde nog bytas. Jordflätan stod först på tur, för den var klart sunkigare än sunkigast!

Två kablar krävs om man inte lyckar få tag på en med en anslutning på mitten, kabeln ska ner till jordpunkten på kylarbalken och sedan vidare till motorn. Ser lite bättre ut nu! Ingen större skillnad märks dock, kanske att bilen blev lite mera lättstartad och piggare på startmotorn. Sämre blev det iallafall inte.

2004-05-13

För ett tag sen gjorde jag en hållare till laddtrycksmätaren som jag har köpt. En graderad laddtrycksmätare är ett måste om man vill experimentera lite så man vet vad motorn har för sig! Tidigare har den legat löst i hålet där man kan sätta stereon. Skitsnyggt.

Kapade till en lagom bit spånskiva och slipade till den så den precis passade i en lös panel som fanns över. Ett hål i mitten fick den också som ni ser.

Sen slipa ordentligt och på med svart lack. Hade jag varit lite smart här så hade jag spacklat först eftersom spånskivor är lite lätt ruggliga. Resultatet blev inte så bra. Jag fick lacka på nytt och slipa ner flera gånger innan det kunde betraktas som godkänt. Bilderna är efter första lagret.

Men till slut blev det rätt så bra!

Bakom plattan sitter en plåtkassett som man monterar radio i (bilden på denna har försvunnit!). I den har jag popnitat fast en vinklad plåtbit på varje sida, så att plattan inte åker in. I dessa bleck hade jag även tänkt skruva fast plattan, men den passade så exakt så den stannar på plats ändå. Synd att jag redan har borrat hål för skruvarna.

Generatorbyte
Herr generator visade ingen respekt alls i lördags. Den lämnade in kepsen till pastorn och gick och lade sig för gott. För säkerhets skull mätte jag upp alla sladdar innan och provbytte laddningsregulatorn till en som jag vet fungerade. Men inget hjälpte, alltså var det fel på själva generatorn. Man vill ju inte byta något i onödan!

Något som är riktigt störande är skruven som håller generatorn, den är så lång så den går inte att få ut tillräcklligt innan den slår i torpedväggen! Ni ser själva problemet.

Det är istället tänkt att man ska lossa hela generatorfästet från motorn och väl utanför bilen lossa den genomgående skruven. Synd bara att jag inte hade nån passande insexnyckel till det, alla verktyg på fel plats när man behöver dem som bäst. Som tur är så kom Danne på besök, han vinklade ut generatorn lite och lyckades bända upp den ur fästet med skruven fortfarande instucken en bit. Och det med ena handen på ryggen! Vilken klippa!

Här ligger generatorn på mitt golv med bortplockad remskiva. Jag gjorde ett par fruktlösa försök att få isär den för att se om det var något enkelt fel som kunde McGyver-lagas, men det satt allt för hårt tyvärr.

Bättre begagnad generator mekades loss (på rätt sätt, nu mer ytterligare verktyg lånade från Erik) ur en saab på skroten och för 200 kronor var den min! När jag skulle dokumentera det hela dog kameran tyvärr, så ni får endast se den nya när den är monterad i bilen.

Provstart visade på fin funktion, generatorn laddar riktigt bra.

2004-06-23

Lättmetallfälgar!
Dags att uppdatera lite kanske? Har varit stendött ett tag nu. På hemsidan... men med bilen har det hänt en del!
Största skillnaden är väl hjulen, dubbdäck får man icke köra med längre, även om gott och väl hälften av dubbarna ligger i dikeskanterna längs de svenska landsvägarna och resten av dem har krupit in nån halvcentimeter i däcken. Jag slog till och köpte fräsiga aluminiumfälgar av kamrat Daniels morbror med riktigt hyggliga sommardäck (500 mil) på
och fick på köpet med väldigt godkända och inte särskilt begagnade dubbdäck till nästa vinter. Priset 2000 kr är jag klart nöjd med.

Efter lite puts blev de ju helt okej trots några små skavanker.

Däcken som sitter på är av det välkända märket "Maloya", men de rullar på bra, har fint mönsterdjup och både grepp och vägljud är mycket bätter än med de gamla tandlösa radergummina till vinterdäck.

Bilen ser väldigt mycket trevligare ut med dessa däck! Jag gillar Silverspoke-fälgarna, det finns en hel del gamla Saabfälgar som är ganska fula, men dessa är riktigt tuffa tycker jag.

Nya stötdämpare
Bilen har varit steeeenhård! Lite rejsigt, men detta har verkligen varit ohälsosamt fethårt, bakänden lättar i fartguppen om man kör lite för fort och alla gropar, järnvägsövergångar och barr som ligger på vägen smäller i hela bilen. Efter lite forskning fick jag reda på att det är Biltemas sportdämpare som sitter på bak, fram sitter något annat. Biltemadämparna ska i och för sig vara bra om man vill köra hårt, men dess utseende och bilens uppträdande på vägen pekar på att de har några år på nacken. Nya dämpare fick det bli! Originaldämpare motsvarande de som satt på turbomodellerna blev det.

De gamla dämparna gick ganska lätt att få bort, en liten McGuyver-lösning lyckades lösa problemet att hålla i dämparen och skruva samtidigt på bakdämparna. Fram gick utan problem.

Här är de då, Sachs gasdämpare.

Att montera dessa visade sig dock vara väldans knepigt. De gamla dämparna är i ett stycke, så man kan hålla emot på själva dämparen nere i hjulhuset när man skruvar, men de på de nya sitter den delen löst och enda möjligheten är att hålla emot på stötdämparens topp! Ett gammalt verktyg tillplattades, kombinerades med ett annat och transformerades på så sätt till ett specialverktyg. Trots detta tog det timmar att få dit stötdämparen vänster fram, fruktansvärt ont om plats och verktyget räckte precis till så jag kunde komma åt nån halvcentimeter med en polygrip och skruva. De andra gick mycket smidigare.

Sådärja! Bilen känns mycket mjukare på vägen, men ändå stadig och fast. Trevligt. En sänkningssats nån gång i framtiden så blir det perfekt! Kostnad för detta kalas var ca 1400. Det var alltså vad det blev med pengarna från den vita Saaben! Nya stötdämpare och en uppsättning däck =)

Dubbla antenner
Detta är tufft som attan! Jag har länge funderat på om jag inte ska sätta dit två vanliga antenner istället för den elantenn som har suttit på. Och nu när den stackars elantennen inte längre orkade med livets trista enformighet med att bara åka upp och ner och plötsligt en dag stannade halvvägs, så kändes det som rätt tillfälle. Två antennfästen och två hyffsat lika långa spröt köptes på skroten för ca 15:-

Hål för den vänstra antennen måste fixas. Platsen mättes noggrant upp och markerades, en kontrollmätning senare avslöjade ett fatalt avläsningsfel på måttbandet och platsen flyttades en centimeter längre fram. Nu var det perfekt!

Även motgångar bör ju redovisas på icke-"Sommartorps" manér. Jag slant med den billiga Dremelkopian och åstadkom denna repa.... Usch vad sur jag blev på mig själv!! Det hela grundades i en frustration över hur kassa slipstiften är som följde med till maskinen. En fullständig massaker av slipstiftsbeståndet krävdes för att få upp hålet halvvägs. Resten filades sedan med rundfil.

Men lite flyt ska man ju ha också! Det är precis så att antennfoten täcker repan! Puh! På med lite rostskydd och sedan dit med grejjerna.

Så här fint blev det, antennernas funktion hårdtestades under hultsfredsfestivalen! =)
Sova i bilen funkar kalasbra, rivs inte lika lätt som ett tält och har inbyggd värme och belysning. Jag kan även tillägga att mottagningen blev bra mycket bättre med denna vanliga antenn. Sånt är trevligt! Den andra antennen ska användas till en gammal polisradio som ligger och samlar damm.

VINGE!
Vinge måste man ju ha, särskilt på en bil som ska ha vinge original. Bakluckan har inte heller varit så fin med allt guck som den gamla jättevingen var monterad med och de hål som den lämnade efter sig. En ny vinge kommer täcka alla hålen utom de två längst ner.

Här är den då, vingen, inköpt på skroten för 50 spänn! Billigt var ordet sa Bull, men också på grund av att fästena i den var i princip bortrostade på sina ställen. Jag kommer att klämma i skruvar där det går och lägga på lim som extra säkerhet.

Först en uppfräschning av bakluckan!

Sen tejpade jag upp undefär var hålen skulle hamna (var tvungen att borra en hel del nya), lade lite färg på vingens fästen och lade den på plats = färg där man ska borra. Tack Henrik "Popeye" Karlsson för detta tips! Det var dock svårare än det låter, på en del hål fick jag utgå från de hål som fanns i luckan, mäta på vingen och överföra det till bakluckan.

Nu är ju vingen begagnad och hålen är lite si och så, så i vissa hål krävs större skruvar och i andra får de inte vara för långa eller båda på en gång. Varje hål märktes individuellt upp på insidan av bakluckan med vilken skruv skulle vara! Pillepill!

Sen ordentlig avfettning, på med lim på vingen och dit med den! Mycket knöligt! Ett tips är att ha en magnetisk skruvmejsel, ett par skruvar tappades och är numera fripassagerare någonstans inuti luckans trånga innandöme, innan jag kom på det smarta i en magnetisk mejsel. Ett par stadiga vikter hjälper till att hålla ner vingen så att limmet kläms ut.

I natt får limmet härda och när jag har lyckats med bedriften att tvätta bilen kommer det upp mera bilder!
Kostnad: 50 + ca 10 för skruvarna och limmet = 60:-
Ha dé!

2004-06-28

Vingen sitter fint på bakluckan! Extra bonus är också att den tynger ner luckan (som är ganska sne) lite mera så den stänger sig något bättre än innan. Bilen är här fusktvättad och fuskpolerad, jag har inte tagit hela bilen och inget vax är på heller. Knotten höll på att äta mig LEVANDE! (Alla andra alternativ är i och för sig sämre...)

Börjar ju se bra om jag får säga det själv!

 

Till startsidan -nytt fönster!