Avgaseriet

2004-01-26
Slutröret på avgassystemet har i och för sig varit både häftigt och annorlunda, det är 30-40 cm för kort och sista biten är ersatt med böjbar avgasslang. Men i och med detta så har det inte funnits nån bakre upphängning. Besiktningen kanske blir lite kinkiga om det saknas och dessutom så hänger hela avgasröret och gungar när man kör, d.v.s det kommer förr eller senare att med ett bröl trilla av.

Något måste alltså göras åt saken. Som tur är så äger min kära mor en Saab 900S -91 och på den gick avgasröret sönder för inte så länge sedan. Den lösa biten togs då loss för att inte trilla av under färden till verkstan och sparades (av mig eller min bror) "den kan ju vara bra att ha"... och mycket riktigt!

En lagom bit svetsades på efter att ändarna hade kapats raka och rengjorts.

Upphängningsfäste version 1.0:

...var bara tillfällig för att kunna provköra lite och version 2.0 Beta tog snart över. En riktig gummiupphängning skulle göra att röret kom väldigt långt ner. Det känns om fästet på bilen sitter alltför långt ner. Det kanske måste åtgärdas senare om det visar sig att vibrationerna låter för mycket i bilen.

Ännu ett steg närmare ett anmärkningsfritt bes.protokoll!

2004-07-01
Nu äntligen börjar det bli lite riktigt spännande mek! En "batteriböj" är ett bra steg i trimmandet av sin Saab Turbo. Batteriböjen är en tjock 3 tums krök som ersätter den väldigt skarpa kröken på originalavgasröret direkt efter turbon. Namnet kommer sig av att man måste flytta batteriet (exempelvis till bagaget). En färdig batteriböj kostar ca 1800... Vilket jag inte alls känner för att slänga ut, dessutom är det ju mycket roligare och manligare att få svetsa lite och bygga en egen! =)

Mycket credit till Anders Andersson för detta! Jag har knyckt i princip hela lösningen från hans hemsida, besök den gärna på www.saivis.se/_a/saab900/saab900.html , adressen finns från och med nu också bland mina länkar.

Skälet till att man vill byta ses här, originalkröken är väldigt snäv:

Nästan alla delarna är inskaffade och ligger och bara väntar! Jag köpte dem genom grannen som är rörmokare, mycket billigare än att köpa rördelar på Mekonomen eller liknande. Dessutom är dessa krökar mer än dubbelt så tjocka i godset, 3 mm, vilket är bra för hållbarheten. Eftersom jag inte vet exakt vilka krökar som kommer att behövas så köpte jag 4 stycken 90-graders som jag kan såga isär till allt vad jag kommer behöva. Den koniska delen ska svetsas på en platta som passar mot turbon och denna platta måste tillverkas innan jag kan skrida till verket. En bit rakt rör kommer så småningom.

Rördelarna kallas för "Handels-tub" och kostar inte alls lika mycket som att köpa tunna avgasböjjar på Mekonomen. Dessa är 76 mm vilket är ganska exakt 3 tum. Jag ska dubbelkolla namnet och priset så blir det lätt att göra en egen beställning om någon önskar bygga!

Nu till plattan då. Från början hade jag tänkt bygga av tunna avgasböjjar, innan jag såg Anders hemsida, och skaffade då en platta som passar att svetsa tunnt rör i. Denna passade dock inte alls särskilt bra! Inte på turbon i min bil iallafall.

Det var därför som planen med tunna rör lades ner. Plattan går dock att fixa till så den kan användas till de nya krökplanerna! Så här passar den mot den koniska rörbiten.

Inte så tight där heller, men nere på Målilla Mekaniska Verkstad, numera ägd av hembygdsföreningen och används som verkstad / museeum, fanns hjälp att få! Jag har tidigare varit aktiv i föreningen och varit med och renoverat gamla saker på onsdagkvällarna och lärt känna en del gamla farbröder med gedigen metallarbetningskunskap. Så jag tog med mig delarna och cyklade dit igår. Ett stort tack till Nils-Eric Frid som gratis svarvade en stålring som perfekt fyller ut glappet! Presspassning...

Ett par anvisningar för att det ska gå smidigt att kapa ner rörbiten fick jag också. Det bygger ut för långt mot innerskärmen om den inte kapas ner.

Nu återstår bara att svetsa fast plattan på röret och sätta upp hela alltet i svarven igen för att plana anliggningsytan, så är det klart att börja punkta ihop rördelarna!

2004-07-02
Sådär ja! Raskt marscherat ut till mormors garage och jag fick äntligen svinga svetsen igen. Tyvärr hade jag ingen bit att prova på innan så det blev lite fel inställning på trådmatningen på svetsen. Det skulle varit ännu mera tråd! Till slut fick jag till det hyggligt, det blev kanske inte världens snyggaste svetsfog, fast inte heller den fulaste. Men håller, det kan jag garantera att det gör!

Muttrarna får det lite trångt med fogen så nära bulthålen, dock snabbt fixat med vinkelslipen.

Redan innan den hade svalnat helt så satt den uppspänd i svarven nere på Målilla Mekaniska verkstad, ystert snurrande med mig bakom spakarna... Det var ingen där idag (jag har egen nyckel!) och eftersom jag har noll och ingen svarvningskunskap så var jag lite nervös. Men jag har ju sett hur andra gör och detta tillsammans med en stor dos försiktighet så blev resultatet riktigt bra tycker jag!

Till slut kapades röret av vid den sista markeringen. Jag ville inte kapa av den innan anliggningsytan var svarvad, annars hade det funnits väldigt lite att klämma åt om med svarven. Kanten fasade jag sedan lite med vinkelslip så det blir lättsvetsat och hållbart. Här är det färdiga resultatet, det ska bli himla kul att få fortsätta med resten av bygget!

2004-07-04
Arbetet går sakta men stadigt frammåt. Näst var att ordna pinnbultarna som batteriböjen ska bultas fast med i turbon, de är alldeles för långa i originalutförande och en är dessutom avdragen. Inte helt ovanligt, de är utsatta för väldig värme och bultarna kärvar lätt fast.

Upp med biten i pelarborrmaskinen för att försöka borra ur resterna. Det var svårt att få det precis mitt i, men det blev ganska bra och efter en omgång med gängtapp nere på Målilla mekaniska... så var saken biff! Gängorna fixade.

Sist men inte minst ordnade jag nya pinnbultar, en av originalbultarna gick att återanvända om den kortades av nån cm och de två nya är vanliga avkapade M8. Originalbultarna är väl långa...

Det ser ju kalas ut det där! Och ännu mera kalas blir det om man tar med en böj ut till bilen och håller den på plats, kisar lite och drömmer att det är klart! Mmmmmmm, händerna på täcket! ;)

2004-07-20
På´t igen! Batteriet måste ju flyttas för att få plats med batterikröken. Jag funderade ett tag på att ställa det inne i bagaget i en plastlåda, men man kommer nog att irritera sig på att alltid ha den ivägen. Dessutom kostar en sådan låda 69,90 vilket är en hutlös summa om man jämför med att knåpa ihop en egen gratislösning. Under själva golvet i bagaget, till höger om reservhjulet får det bli. Problemet är bara att utrymmet är för litet i höjdled, batteriet måste sänkas ner ca 9 cm ytterligare.

Efter en del funderande och noggrant mätande hittade jag platsen som jag tyckte passade bäst och kapade där ur ett rektangulärt hål, något större än batteriet. Lite av det bruna guldet hittade jag också!

Någon tillräckligt stor plåt hade jag inte tyvärr, så jag svetsade ihop två mindre till en lagom stor.

Det tog ett bra tag innan jag hade fått till alla mått och ritat upp hur plåten skulle bockas och skäras, det är mycket enklare att göra felen på pappret... Men så blev det bra på första försöket också. Lite trist bara, att märka att plåten ska klippas isär där man just har svetsat ihop den!

Två vinklejärn uppsatta i skruvstädet och en ordentlig slägghammare funkar fint som bockningsvekrtyg!

Lite klurigt, men rätt blev det. (Nej det är inte snett! Golvet lutar lite, så i ena kanten sänker den ner nivån med 9 cm och i andra änden bara 8)

Passar den? Får batteriet plats när golvet ligger på plats? Är vår stadsminister rund om magen? Jojjomensan!

Nu återstår bara att svetsa ihop skarvarna och dra kabel fram till motorn. Kommer om nån dag!

2004-07-25
Rosten är bortsågad och ny plåt är på plats där, batterilådan är fastsvetsad och har fått fästöglor för batterifastsättningen.

Ett stadigt plattjärn kommer ligga över batteriet och hållas fast med de långa krokar som håller batteriet på originalplatsen (fast avkortade ca 10 cm). Lite overkill känns det som när man håller bitarna i handen, plattjärnet går inte av i första taget! Hoppas bara inte bilen blir så tung så den eventuella effektvinsten helt äts upp av den ökade vikten... Själva lådan är inte så vek den heller, plåten är 1,5 mm.

På med finfin rostskyddsfärg och när det torkat, underredsmassa på utsidan. Insidan ska målas svart så småningom.

Jag har fått tag på en rörbit också, lite knosad i ena änden men i övrig alldeles gratis och bra!

Den mosade änden kapade jag av och använde tillsammans med en överbliven del från den koniska rörbiten som provbit att ställa in svetsen på.

På röret svetsade jag sedan dit en av 90-graderskrökarna. En sån ska hur som helst sitta där och det kändes som en lämplig start. Här syns bara punktsvetsarna, men röret är numera helsvetsat runt om. Likheten med ett stuprör är skrämmande!

Full fart framåt! När jag just skulle åka hem för kvällen, så ville jag först visa för pappa hur rörbitarna skall sitta efter turbon. Hemfärdsplanerna lades på hyllan ett tag och det slutade med att vi hjälptes åt att hålla delarna på plats, märka upp skarvarna med kritstreck och punkta ihop batteriböjen. Pelarborrmaskinens höjbara bord kom till annorlunda, men perfekt, användning. Nu är det bara en krök är kvar att sätta dit.

Det känns mycket bra att detta är gjort! Det var tur jag fick lite hjälp, ett par extrahänder behövdes verkligen för att kunna passa in delarna och rita samtidigt. Röret passar utmärkt och ligger inte för nära kaross eller motor på något ställe.

Så imorrn blir det svetsning igen! Den sista kröken måste kapas av så den blir mindre än 90 grader och ett stag ska ordnas som håller fast batteriböjen i växellådan någonstans.

2004-08-05
Det har varit full aktivitet och jag kan nästan klassas som garage-eremit numera. En hel del längre har jag kommit och nu är battriböjen klar! Men i måndags förra veckan var Peter Hagström på besök i garaget och han höll på att ge mig en redig törving när han upptäckte att kabeldragningen har varit klart ett bra tag utan uppdatering av hemsidan... Så here we go då!

Efter att ha sökt lite på STCS-forum och kommit fram till att 35 mm² kabel är att rekommendera, så inhandlades en 5-meters bit samt "flexslang" som extra skydd.

Kabelskor fick jag be Erik köpa på Biltema och så skickade han dem ner hit till småland per post. Tack Erik! För bästa kontakt lödde jag sen fast den kabelsko som ska sitta i motoränden av kabeln. Skon satte jag mellan två träbitar, stack ner kabeln och värmde med en gasolbrännare. Sen var det bara att mata ner lödtenn så att skon fylldes. Görbra om jag får säga det själv och det får jag ju. Lite krympslang blev kronan på verket.

Kabeln drog jag sen längs högersidan under mattorna, det blev en liten knöl, men inget som syns om man inte vet om det. Lådan som batteriet står i är helt klar. Svart innuti. Som jordledare återanvände jag den som jag nyligen köpte och ersatte den ruskiga jordflätan med!

Najs! Nu är det bara att bulta fast kabeln i startmotorn. Men va i...?! De andra tre sladdarna till startmotorn var inte fräscha... Isoleringen var av på flera ställen och sladdarna hängde och dinglade i de sista sorgliga resterna av vad som en gång hade varit själva ledaren. När jag drog bort dem och undersökte andra änden så där ännu värre ut! Tejp, skarvar och isolering som mest kan liknas vid blöt lera.

Dit med nya sladdar. Generatornsladden har haft lite olika grovlek beroende på vilken del av man har tittat på, men den smalaste har varit 2,5 mm². Lite i minsta laget tror jag, jag drog dubbla 2,5 mm².

Nu känns det lite tryggare. Särskilt som sladden till generatorn är osäkrad direkt från batteriet.

Kostnad: 417:- för kabel, kabelskor och uppfästningsklammer.

Mer är redan gjort, som tidigare nämnts och det kommer en uppdatering igen efter helgen! Hemsidan släpar efter lite, kvällarna vill inte riktigt räcka till när man jobbar dagtid och spenderar kvällarna fram till kl 22 i garaget...

2004-08-09
Batteriböjen och resten avgasröret är klart. Det har tagit massor med tid att passa in rörbitarna till batteriböjen, men till slut blev det bra och röret ligger inte för nära kaross eller motor någontans.

Som ni har sett tidigare är redan första svängen klar och ett rakt rör sitter där efter. Röret var lite väl långt och måste kortas av. Jag tog det säkra före det osäkra och kapade ca 5 cm längre ner än vad jag hade måttat ut...

Efter den raka biten kommer en liten krök så att röret hamnar horizontellt. Kröken fick bli något mindre än 90 grader. Och ja, på sista bilden ser ni ju hur bra det blev att kapa röret och lägga till 5 cm för säkerhets skull, jag fick ändå lägga dit en 4 cm bit eftersom det blev för kort!

Nu behövdes bara en liten rak bit och en sidoförflyttning förbi växellådan.

Här är batteriböjen i sin helhet, först punktad och sen helsvetsad!

Röret väger en hel del och jag vill inte att den hänger i enbart turbons pinnbultar. Ett gammalt plattjärn fick bli omvandlat till ett stag upp till växellådan.

Ett bra knep för att enklare få rakt avsågade rör är att linda en pappersremsa med rak kant om röret så kanterna ligger jämt när de möts. Sen är det bara att rita över kanten! Och hålla stadigt i vinkelslipen såklart.
4 st 90-graders böjar är precis så det räcker. En liten snutt böj, delarna från den nerkapade koniska rörbiten och den knosade änden på det raka röret är det enda som blev över.

Så resten av avgasröret. Fortsatt 3" rör in i första ljudämparen och sen vidare med originalröret hade jag tänkt. Lite halvt tveksam men även med ett litet smil bestämde jag att en ljuddämpare räcker gott och väl! En måste offras. Detta kan också skyllas på vilda påtryckningar från bror Karl och några kompisar... Här är hela originalsystemet, skarvat och fult med en 2"-bit mellan ljuddämparna... (samt oljestänkskyddsplåt! Jag tror det är servot som läcker ner på avgasröret)

Den långa modell "rakt igenom" dämparen skulle så klart sparas och kapades loss från resten av systemet. Sen fick den sig en 3"-2,5" stegmuff och ca en halvmeter 3" rör fram till batteriböjen. Originalröret är något mindre än 2,5" och ett 2,5" rör passar som handen i handsken utanpå.

Sen behövdes bara en ca 45 gradig krök, som bryskt kapades bort från det gamla framröret, en bit nytt rör för att ersätta ljuddämparen och sist in i bakaxelkröken. Bakaxelkrökens rör fick en ny anslutning mot röret som kommer framifrån, röret som ersätter ljuddämparen missade jag visst med kameran.

Rören man köper på Mekonomen är helt obehandlade och för att de inte ska rosta upp totalt första vintern så sprayade jag på värmebeständig färg på de mest utsatta delarna. Här syns också det rör som ersätter ljuddämparen.

Mittenuppfästningen av systemet försvann samtidigt som den bakre ljuddämparen och ett substitut fick tillverkas. Men det blev alltså klart till slut! Det sitter mycket tightare mot karossen än vad det ser ut på mittenbilden, men det skulle kunna höjas något. Med full packning och 5 pers i bilen skrapar det tyvärr i lite i fartguppen.

När jag ändå var igång ordnade jag till den bakre upphängningen. Tidigare har det varit stummonterat och låtit rätt illa av vibrationerna. Upphängningsfäste 2.0 Final Release fungerar mycket bättre än de två tidigare versionerna, 1.0 och 2.0 Beta. (Kika på dem högre upp på denna sida)

Spänd förväntan inför första provkörningen! Efter att ha kopplat om de kablar som jag hade satt fel på startmotorn röt den igång! Och ljudet är... helt klart tyngre på tomgång och en hel del vassare när man varvar upp. Lite raggarvarning, men inte värre än innan när man väl kommit upp i fart. Kanske att det blev lite på gränsen till för mycket, men det viktigaste är ju inte ljudet! Det är numera markant bättre drag i motorn, laddtrycket kommer tidigare, ligger stabilare, är högre och framförallt så håller det i även på högre varv! Mumma! Koppligen slirade hejdlöst de första milen men greppade sen bättre och bättre. Omkörningar går nu på ett kick och man hör motorsången när man kliver på! Från att ha varit rätt pigg känns det nu som det börjar bli lite mos i kärran. 30 gradig värme, 1,3 bars laddtryck och fullt med packning orsakade dock en del otrevliga spikningar. Härnäst blir att verkligen kolla upp vatteninsprutningens funktion och kanske justera ner laddtrycket lite.

Kostnad för avgasröret och batteriböjen: 511 spänn, plus rörbitarna till batteriböjen, men jag har inte fått prisuppift på dem ännu.

Håll i er för nu börjar det bli roligt!

2005-03-05
Batteriböjen måste anpassas för den nya turbon, anslutningen är mycket grövre på den nya! =)
Så jag drog igång projektet med att skaffa material, en stadig platta och en bit rör. Röret fick jag nån form av chef på YIT att fixa till! Hoppsan. Ut med skjorta, slips och ett smil + ansiktsuttyck som skvallrade om att det nog inte var hans normala syssla att glo i skrotkoneinern efter rörbitar! Tyvärr hittade vi inget. Men han skulle be grabbarna kapa en 20 cm bit så fick jag återvända dagen efter.
Sen plattan då, ut till skroten och leta lagom bitar. Men icke! För att göra en lång historia kort så slutade det med involveringen av 1 st jättegrävmaskin med gripklo + färd över halva skroten, en gaffeltruck, skärbrännare och två personer som hjälptes åt samt 20 kr! Mycket slit för ganska lite, men jag är då tacksam!

Lite svets, inte min svets så jag kände mig inte riktigt hemma, men man känner att en 3-fassvets har potential!

Å så upp i svarven!

...köra så det ryker (slött verktyg och mycket olja skyller jag på!)...

Lite putsning och sen hålborrning för pinbultarna. En skarp blick och koncentration för att det ska bli så perfekt som möjligt.

Nu behövs bara lite putsning av kanterna så det blir snyggt också! Det svarvade hålet i mitten blev kalasbra, det passar helt perfekt utanpå turbons labyrinttätning. (putsning ej klar på sista bilden)

Hoppas nu att det blir varmt och soligt snart så jag kan svetsa dit denna på batteriböjen istället för den gamla anslutningen. (gammal jo pyttsan! Ett drygt halvår...).

2005-04-05
En månad senare. Vad har hänt under denna tid? Tyvärr ganska lite, men jag har iallfall slipat till konturerna på TD04-flänsen och trumlat den för utseendets skull! (skakad utav bara h-e tillsammans med en massa trekantiga stenar i en stor bullrig maskin). Fick lite tid över på jobbet = stannade kvar tre timmar efter jag slutat! =)

Det vart ju svinbra det där! Önskar nästan att jag vore arbetslös så jag kunde få komma hem till garaget och mecka lite seriöst och inte i denna leksaks-takt...

Mer kommer!

2005-06-08
Nu har det byggts ett nytt avgasrör i den smakfulla dimensionen tre tum. Men först en liten återblick vad som hände med det gamla röret...

Efter en knapp vecka från det att mitt nya, fina (nåja), hembyggda sportavgasrör var klart skulle det åkas på födelsedagsfest för Erik och Magnus till trakterna kring Valdermasvik.
Väl framme backade jag in i jämnhöjd med Mats saab utan att notera stenen på gräsmattan... KLONK! Och brööl. Så var det avgasröret historia! Men en trevlig fest var det och avgasmissödet livade bara upp det hela lite extra. Magnus inspekterade och Danne hjälpte till att knyta upp det igen!

På första bilden ses mig, Mats och Magnus. Magnus och Erik fick varsin myggjagare "McEnroe" i present av Danne och mig. Jag hade inte velat vara flygfä senare under den kvällen kan jag lova! Nästa bild visar Fredrik och en partyglad David. Grillade ordentligt gjorde vi också.

Så hem och laga igen nån helg senare. Denna gång hade jag lite bråttom eftersom vi hade gäster och jag ville inte meka bort hela helgen, dessutom klämde jag dit den bortkapade ljuddämparen igen. Skönt på långfärd, det uppstod klart otrevliga resonanser runt 3000 rpm med bara en dämpare. Nu blev tyvärr inte passformen direkt bra när jag stressmekade ihop det med resultat att det skorrade emot karossen. Men men bara tuta och kör!

Ända tills... början på januari på väg hem tillsammans med min flickvän från Örebro då avgasröret med ännu ett bröl gick i bitar!! Nu började jag lessna lite på det hela. Förståeligt nog.
Jajja, det kan ju inte hänga och slänga hur som helst. Ljudet och avgaserna måste bort från undersidan av golvet och det kvickt och billigt. Karl och jag slet bort resterna under en förmiddag och kapade bort några lämpliga krökar som det sen byggdes sidepipe av!! Riktigt fulmeck, men tjänade sitt syfte.

Vissa av bilderna är tagna vid bortmontering när det var varmt ute, men låt er icke luras! Det var is, snö och kallt när sidepipen byggdes!

Jag fick många fina kommentarer och skratt på bensinmackar och dylikt när sidepipen upptäcktes, men oro för ordningsmaktens åsikt och spännbandsupphängningen som tog plats gjorde att jag bestämde mig för att bygga riktigt avgasrör som skall hålla. Äntligen! (körde med sidepipen januari-maj, brum brum)

Delar från Speedparts beställdes, jag valde dem eftersom de rören är aluminiumiserade på in- och utsidan. Håller nog rosten borta mycket bättre än obehandlade diton.

Som synes så hade det gamla avgasröret verkligen gjort sitt! Födesmässigt så kommer det nya inte vara särskilt begränsande...

Det som var krångligt att få till var bakaxelkröken, den måste vinkla av i sidled. Jag köpte två krökar, en 60 grader och en 30 grader, 30 gradaren använde jag precis innan ljuddämpren och den på 60 sågade jag till en lämplig bit av till bakaxelkröken. Sen var det "bara" att skjuta in två domkrafter och lyfta rörbitarna, måtta, kapa, punkta ihop, såga isär, måtta och kapa...

Till slut helsvetsade jag skarvarna, satte det på plats och började dra åt klämmorna så det skulle sitta stabilt för sista finjusteringen. Nu passade det inte alls längre! Klämmorna hade tagit bort flexibiliteten i skarvarna och jag fick bittert såga itu den nysvetsade bakaxelkröken. Bort med 5 cm och nu passade det kanonfint!

(Notera också skillnaden mellan rätt och fel inställning på svetsen... 3:e bilden)

Avgassystemet i sin helhet med snedkapat ändrör.

På med lite värmetålig aluminiumfärg, jag passade på att borsta rent ljuddämparens originalsvetsar från tillverkningen och lacka även dem:

Sådär ja! Det blev riktig bra tycker jag, det har aldrig ens antytt till att slå i nånstans trots packning, trottoarkanter osv. Ljudet är också KLART lägre än med sidepipen och ger inga resonanser. Upp till 2000 rpm brölar det lite för att sedan tystna tills man trycker till och varvar ur den!

Jag har dock en extra, lite mindre, dämpare liggande ifall att. Tanken är att lite enkelt kunna byta sista biten efter bakaxeln till en med eller utan dämpare. Tyvärr hann jag inte göra klart den tyvärr.

Färdigt för hu. Hallelulja.

2005-07-14
Det är lite svårt att dela upp vad som ska hamna var, men batteriböjen tillhör nog avgassystemet trots att det har mest med installationen av TD04:an att göra. Den gamla flänsen skars av och ersattes med den nya.

Upphängningen i växellådan passar inte längre och filades sakta, sakta bort med en slö bågfil. Det räckte sen att flytta den en liten bit och jag passade då på att förstärka med en extra bit plattjärn. Den hade börjat spricka vid den gamla svetsningen.

Den snygga kepsen är förövrigt bara till för att slippa svetsloppor i håret, mycket irriterande vid svetsning liggandes under bilen.
Eftersom Megasquirt såsmåningom ska installeras, svetsades en mutter för lambdasonden på plats. Träbiten är konisk och istucken underifrån för att centrera muttern över hålet.

Efter lite färg på de mest utsatta delarna, moteras batteriböjen lättast genom höger framlykta. Monteringsvänligt! Väl på plats passar den iallfall grymt bra.

Sitter som gjutet, ännu ett kliv närmare provstart taget!

Till startsidan -nytt fönster!