...Avslutning...

2005-10-12
Tyvärr tyvärr.
Besiktningen den 12:e augusti gick faktiskt bättre än jag trott, två ställen var i behov av lagning. Infästning länkarm för bakaxeln på vänstersidan och undre länkarmsfästet höger fram. Favorit i repris! Samt en bra att veta på sidobalk höger sida där ett rosthål uppenbarade sig när hammaren kom fram. Detta låter kanske inte så farligt, men resten av underredet är på G ungefär överallt med småhål, kexighet och gamla lagningar som lämnar mycket övrigt att önska.

Här är förresten bilder från när det blev bensintorsk i Linköping. Ett litet gästspel av en gammal kändis! Den vita Saaben rullar på och kompisen som köpte den är fortfarande nöjd. Felet till tankmätaren satt i en saftigt ärjad kontakt.

Nästan synd att bilen ändå ser så pass hygglig ut som den gör på bilderna här på hemsidan. Jag hoppas jag kan råda bot på den uppfattningen nu så att ni inte tror jag skrotar en fin bil och egentligen bara har tröttnat på den. =)

Länkarmsfästet till bakaxeln vänster sida och lite blandade underredsbilder:

Visst, dessa ställen kan jag ju fixa på ett par helger, men problemet är att det aldrig tar slut! Höger framskärm ser ut så här bakom plasten från kofångaren, bakluckan är inte fin den heller... innerskärmarna, innertaket. It never ends.:

Nu när också motorn visat sig vara i sämre skick än väntat, så var det spiken i kistan. Oljekonsumptionen sjönk inte nämnvärt efter turbobytet, den drar fortfarande massor med olja och stinker riktigt illa. Det går inte att köra med takluckan öppen för då drar oljeröken in!

Jag har i nuläget demonterat det mesta av värde från bilen och väntar bara på att reg.beviset ska komma hem så jag kan bogsera den till skroten, det gamla är på vift hemma i Målilla. Kopplingen trilskades när den skulle bort, jag hade inget bra redskap att låsa tryckplattan i intryckt läge med. Lösningen blev att skaffa en juste bågfil och såga av slavcylindern! Efter en halv timmes konstant sågande var äntligen kopplingen fri och min sågararmfull hade fått motion för ett bra tag framöver...

Givetvis spanar jag efter ett nytt objekt att bara smacka dit allt på. Funderingarna har kretsat runt Saab 99 ett tag, men vare sig avgas, batteriböj eller laddluftkylare kommer då att passa. Så det är slaget ut hågen. En 900 T8, årsmodell 85 eller senare, dock inte nyare än årsmodell 88a (den utan katalysator), skulle vara perfekt.

85:a eller senare grundar sig på att motorblocket byttes till det nyare med en bättre utformad oljeretur, annan oljepump mm. Men mest avgörande är skicket på bilen, dyker det upp en fin bil till rätt pris är årsmodell inte helt avgörande. Perfekt vore en tredörrars 85:a eller 86:a, de har nya blocket och det gamla utseendet på fronten! Men å andra sidan har en -88"a" de nya, klart bättre, bromsarna... Svårt att välja och när det väl dyker upp bra bilar är de 25+ mil härifrån eller redan sålda.

När ny bil är inhandlad lovar jag att uppdatera oftare! Nu har mekarinspirationen verkligen kommit tillbaka på allvar och får jag bara lägga vantarna på en trevlig bil så ska det hända grejjer i höst/vinter.
Givetvis var jag tvungen att gasa ur bilen lite innan körförbudet för snart en månad sedan! Ett par riktigt gamla och torra sommardäck från nån Saab 99 med den goa bredden 165 hittade sin plats på framnaven. Varje rondell på väg från Linköping till Målilla har nu ett par varv svarta streck! 2:ans växel är också att rekommendera om långa svarta spår ska trollas fram, det gick riktigt riktigt bra att få den att släppa på den växeln, endast förståndet satte gränsen för längd...
Håll ut!

2005-11-28
Så var det då färdigt med denna bil. Med en liten tår kördes den till skroten den 29 oktober. Jag blir redan lite nostalgisk trots att det bara var en knapp månad sedan. Den hade verkligen personlighet! Men jag får trösta mig med att den var bortom räddning för en normalt funtad människa. Innan slutet hann jag dock spara ännu ett par delar!

Primärväxeln till exempel, det sitter nämligen "7:ans" primär på turbobilarna. Högsta utväxlingen som går att hitta är 8:ans, men den är extremt ovanlig. Normal primärväxel för t.ex en 900 lättrycksturbo är 6:an och i min nyköpta 4-växlade låda sitter det nog bara en 5:ans. Mycket låg alltså! Så 7:an är värd att spara, den ger lite vettigare motorvägskomfort (och typ 70 km/h på ettan...).
Det tog en god stund att övertyga mig själv om att det var vettigt att lossa primären ute på parkeringen, men till slut tog jag mod till mig.

När jag ändå var igång tog jag toppen också! Bra att ha en i reserv eller att ha som mall vid grenrörsbygge. Märkligt nog var packningen hel och fin och inga skador syntes från spikningar på kolvar eller topp heller.

Och här står han/hon då vid slutstationen. Den sista alufälgen skruvade vi (Jag, Magnus och Erik) av utanför skroten och pallade upp med ventilkåpan... Ratten knyckte jag också, den hade ett sportnav.

Inne vid disken säger jag att jag vill skrota bilen och får ange reg.nummret varpå samtalet följer ungefär:
- Ah, 900 turbo! Det är det många som letar delar till.
Jag: -Jo, de är inte så vanliga längre.
-Och skattad och påställd till och med.
Jag: -Jag ville vara på den lagliga sidan med försäkringen och så.
-Det är bra. Skriv på här.
Jag skriver på och får sedan 1700 för bilen + 1362 för kvarstående skatt! Alltså 3062 kronor, härligt!

Jag: -Den står här ute (han har inte kollat på den). -Men det saknas ett däck så jag kan inte dra in den.
-Okej, vi kan lyfta in den. Men den är körbar annars?
Jag: -Eeeee... Nja...
-Men motorn är komplett?
Jag: -Nej, toppen är bortplockad.
-Jaha, men turbon då? (Ser lite uppgiven ut)
Jag: -Nej, inte den heller...
- *Skratt* -Jahaja. säger han och slår ut med armarna och tar sig sedan åt huvudet...
Jag: -Okej hej då!
-Ja, hej då. Hej då.

Jag tror inte han blev så jätteglad när han fick se hur länsad bilen var. Det enda av värde som fanns kvar var drivaxlarna och frambromsarna. Mer än en femhundring hade jag inte förväntat mig! Men jag är glad ändå.

Snipp snapp snut...