Bromsreparation

Det är lite bromspyssel på bilen också. Bromspedalen sjunker fort när man bromsar, speciellt om man mesar och inte trycker så hårt på pedalen, och på något hjul kärvar bromsoket. Så det måste också fixas.
Någon tidigare ägare av bilen hade köpt en renoveringssats till huvudbromscylindern, som förmodligen läcker förbi kolvarna och det är därför pedalen sjunker. Den, liksom två uppsättningar oanvända bromsbelägg, en massa reläer och kallstartsventiler + annat smått å gott, hängde med i en kasse vid köpet. En sån kasse borde finnas i alla bilar! Spännande att rota i =)

2003-11-10

Passade på att flytta de här bilderna från rostlagningssidan så det blir lite struktur på det hela. Huvudbromscylindern "dän"-plockad.

Detta gjordes alltså förrförra helgen och cylindern låg och väntade på mig hemma i källaren lite lagom när jag kom hem på torsdagkvällen. Började plocka isär den och noterade orsaken till varför den var lite sleten, svart sörja segade sig runt på botten av burken. Urk.

Behållaren var lätt att få bort, men sen tog det ett bra tag innan jag kom på hur kolvarna skulle fås ur. Hittade till slut en pigg som sitter under den ena gummitätningen till behållaren. Genom att trycka in kolven med ett lämpligt ickerepande föremål, så kändes det som om piggen satt lös. Fram med en pincett, in med kolven igen, ur med piggen och hepp hupp plupp så kom kolvarna ut! Här syns piggen:

Fjädern är väldigt stark och man tror att delarna ska flyga och fara all världens väg när man släper ut kolvarna, men det gjorde de inte. Vilket var väldigt bra! Jag var faktiskt lite orolig, men det visade sig att de bara kommer ut ca 2 cm.

Det sitter en primär- och en sekundärkolv i bromscylindern. Vardera kolven sköter varsitt uttag på själva bromscylindern. Den svarta är primärkolven, det är den man kan se i hålet på bromscylindern när kolvarna är monterade, och den silvriga är då naturligtvis... ja gissa! På bilden längst till vänster ser man i vilken ordning grejjerna sitter inne i cylindern. Det såg inte så fint ut när allt kom ut, fullt med guck:

Sekundärkolven var lätt att göra rent och byta packningar på, primärkolven var lite värre. Stod och klurade rätt länge på hur det hela satt ihop och hittade till slut en insexsskalle. Innan jag lossade den snurrade jag dit en hel del ståltråd för att hålla ihop fjädern och försökte sen få loss skruven. Satt stenhårt!! Ett tips är att inte använda en insexnyckel med en sån rund knopp så man kan vinkla den, då kommer man nog att dra sönder bultskallen. Jag slipade utan pardon bort den på min nyckel, tog ett fast grepp med en polygrip på "rätt" ställe på kolven, en annan tång att hålla insexnyceln med och just när jag trodde nått skulle gå sönder så "knäck" så lossnade skruven finfint!

Här är packningarna bytta på primärkolven, lite svårt att se kanske, men de sticker ut ca 1 mm längre än de gamla. De gamla var jäms med ytan...

Dags för själva cylindern. Tog och sköljde ur den ordentligt med hett vatten och tog sedan och virade svinto runt en plompinne och rengjorde insidan ordentligt. Där fanns en hel del beläggning och en del ytrost. I reparationshandboken står det att om man kan känna ojämnheter inne i cylindern så måste man byta till en bättre, och det kändes också lite ojämnt på ett ställe. Men men. Reparationssatsen hade jag redan och det kan ju vara värt ett försök.
Satte sedan fast cylindern med en tving, oljade in allt i ny bromsvätska, tryckte in kolvarna, pressade in dem så långt det gick och satte tillbaka piggen.

Gjorde sen rent behållaren, tryckte dit nya packningar (och upptäckte att de gamla nog hade suttit upp och ner), dunkade dit behållaren och smällde sen fast hela klabbet på bilen. Känns väldigt bra, tvivlar inte en sekund på att den kommer funka bra. Kanske slits lite fortare om nu cylindern var lite sliten, men det märks väl!

De gamla packningarna såg ut så här, en pajjade för den var så torr:

Äntligen!!! Det blev mer än vad som var tänkt detta. Gött att det är klart nu, för nu började Motorjournalen!

2004-01-14

Påfyllning av bromsvätska och luftning av oken = nästa steg. Ont i magen och en brinnande lust att istället laga mera rost uppkom vid närmare inspektion av luftningsnipplarna bak. Så då fick det bli så, om man känner att man har lust att fixa rost så ska man inte försumma ett sånt gyllene tillfälle. Som sedan alla vet så löser sig problem av sig självt om man bara skjuter tillräckligt länge på dem. Så även i detta fall! Min glada syssling Sebastian (Basse) kom på besök i garaget under mellandagarna och satte genast ribban för hur luftningsnipplar behandlas.
Med händerna i byxfickorna och glatt pratandes om bilens utomordentliga prestanda och skönhet, så hann jag knappt förstå att vänster bakok plötsligt var bortplockat, uppsatt i skruvstädet och nippeln urskruvad medelst svetstång. Gött eller? Jajjamensan!

Så här fin var den när den kom ut. Att jämföras med en ny på bild nr 2...

Brorsan och jag drog sen ut dagen efter och började bearbeta nippel nummer 2. Denna tjurade lite extra och sprack när tången klämdes åt! Kul! Kvar satt bara en liten stump.
Testade då Bosse Bildoktorns (jag har sett honom i verkligheten! woho typ) tips att banka i en torx och skruva på den istället. Nippeln har ju redan ett hål i sig så det låg nära till hands. Tyvärr var inte torxen inte av så bra kvalité så den gick istället av nere i nippeln! Kul! Inte så lätt att borra ur nippelresterna heller om det sitter en härdad metallbit i mitten... Fast om jag ska vara helt ärlig så tror jag inte torxen var särskilt härdad.

En liten mutter letades fram, borrades ur för att passa runt nippeln och svetsades sedan resolut fast i nippeln. När den hade svalnat gick det lätt att ta tag med en 3/8" - nyckel (som muttern råkade vara, tur det finns lite udda verktyg i garaget!) och få bort nippeln.

Härligt! Det kändes grümt bra, se bara så glada och nöjda vi blev!

Dags att lufta systemet. Huvudbromscylindern fungerade riktigt bra och håller trycket finfint. Kändes också rätt bra att få byta ut bromsvätskan till ny fräsch... den gamla var... ehrmm... lite läbbig.

Okej, det kanske var lite skräp i burken redan innan, men bromsvätskan gjorde inte blandningen särskilt mycket aptitligare.

Det verkar som om vänster framok kärvar, så det måste fixas innan besiktning. Men annars så verkar det okej, mer info om det kommer senare!

2004-01-26

Nu är det kärvande oket fixat. Jag vet inte riktigt vad det var som var fel. Jag tog bort bromsklossarna och kunde då med handkraft trycka kolven(arna) fram och tillbaka. Inga damasker verkade vara spruckna heller, så jag knackade bort lite rost och satte tillbaka allt igen och nu verkar det funka!

2005-08-08
Bromsarna klappade ihop totalt som jag skrev på motorsidan. Förmodligen gick nånting i huvudbromscylindern sönder efter en riktigt hård (för en normal bil fullt normal) inbromsning. Jag tog det säkra före det osäkra och mekade loss en "ny" huvudbromscyl. på skroten. Den skickade jag sedan tillsammans med två nya frambromskrivor, bromsklossar, moteringssatser och en renoveringssats till höger-oket hem till Karl i Målilla eftersom jag själv nu är uppe i Norrköping igen.

Innan jag åkte från sköna sommarsmåland till arbetsöstergötland hann Karl och jag palla upp bilen, meka loss skivor och klossar och konstatera att högeroket hade kärvat fast. Det nersänktes i dieselbad och jag lämnade senare på kvällen Målilla.

Jag säger som Sunes lillebror om beläggen. Slutt!!

Karl bytte sen huvudbromscylindern när mitt paket anlände. Högeroket hade mjukats upp i dieselbadet och gick i alla fall att få isär, den ena kolven fick dock övertalas med handsläggan innan den kom ut! Men efter rengöring och putsning av det värsta samt byte av alla packningar så funkar det fint igen.

Bromsverkan är nu mycket bättre! Inte något direkt bett att tala om, men bromsar rakt och fint. Och det går att stanna om man vill.

På väg upp gick resan inte helt smärtfritt, bilen dog i Linköping eftersom tankmätaren hade fastnat på fullt och soppatorsken blev ett faktum. Sen var det otroligt nära att bilen brann upp mellan Linköping och Norrköping. Bränsleledningen brast och duschade bensin rakt på generatorn, på motorn, torpedväggen. I princip överallt. Detta pågick i ca 2 mil... Ren rama turen att det inte slog eld.

Sen det sura då. Körförbudet.
Min plan var att köra bilen tills körförbud inträdde (inte besiktiga) och sen helt enkelt plocka alla fina delar och montera dem på en fräschare bil under vintern. Tyvärr kom förbudet två månader tidigare än jag hade räknat med! Så nu sitter jag här framför min dator och dricker öl istället för att städa som jag borde ha gjort. Och allt detta istället för att ha varit ute och justerat laddtryck, manglat däck och skojjat med 240-åkare! Känns inte så bra, därför ska bilen in och prövas hos AB Svensk Bilprovning nu på onsdag kl 15:30.
Förhoppningsvis klarar den sig med ett par tvåor här och var på bl.a sönderrostade bakaxelupphängningsfästen, samt diverse rosthål här och var. Kanske lite oljeläck från motorn, glapp i styrningen, höga avgasvärden (ca 1 liter olja på 50 mil), otillåten modifiering av motorn och andra småsaker.
Avgasljudet ska jag dämpa med ett par stålnystan för rengöring av kastruller instoppade i avgasröret, problemet blir att få dem att stanna där. Men det löser jag. Avlastningsventilen måste kopplas återcirkulerande så tomgången blir bra och samtidigt slipper jag då tokturbo-nysningar i 30 km/h vid finåkning. SKÖNT!
Laddtrycket ska nog ner lite också! Laddar bara 0,9 nu, men ändå bättre drag än innan med laddtryck över 1 bar, extrasoppa och vatteninsprutning.

Så på onsdag håller alla ett fast tag om tummar och tår kl 15:30 och hoppas att den klarar sig med endast ombesiktning. Då får jag en månad till på mig!

 

Till startsidan -nytt fönster!