Laddluftkylare!

Min kära T8:a är inte utrustad med någon laddluftkylare eller intercooler (IC) original. En liten lagom sådan skulle sitta fint och förlösa många pigga hästar. IC:n har till uppgift att -som den svenska beteckningen skvallrar om- kyla insugsluften som annars blir väldigt varm när turbon flåsar upp trycket. Kallare luft = högre densitet = mer syre vid samma tryck = mer effekt = bra!
En liten fin IC... men liten och lagom finns inget som heter. Ska det va, så ska det va. Rejält!

Därför blir det en dubbel 9000 IC, en enkel sådan hade gott och väl räckt, men jag måste ändå bemöda mig med att bygga egna gavlar och lämna bort till svetsning, så ett extra paket brevid gör ingen egentlig arbetsskillnad. Och då kommer det finnas marginal att växa i så det räcker gott och väl!

2005-04-20
Den första IC:n har ni redan sett inne på motorsidan, intercooler nummer två köpte jag av en kille vid namn Henka här i Norrköping.

Den gångna helgen spenderades helhjärtat åt att meka bort fronten på bilen för att kunna mäta in härligheten. De gamla plastgavlarna plockades bort och cellpaketen fick sig en behandling. Det grova röret i överkant på paketen (vissa har inte detta rör) är tydligen till som ett slags överströmningrör om tryckskillnaden blir för stor, ty i ena änden sitter en fjäderbelastad bricka som öppnar vid tryckskillnad. Detta rör vill jag inte ha kvar, all luft skall obönhörligen kylas!

De nya gavlarna kan nu stå på de kanter jag lämnade kvar runt om. Lättsvetsat förhoppningsvis. En rejäl avfettning och tvätt med efterföljande solbad satt fint även för mig, jag bytte dock avfettningen mot kaffe och mormors hembakade!

Hejsvejs iväg till svetsaren på jobbet och en försynt fråga om hn kunde hjälpa mig med ett litet projekt och visst gick det!
Att tala är silver men att TIG:a är guld!!

Mycket snyggt! Jag skulle gärna testa att svetsa aluminium själv, men jag tror nog jag är mest i vägen, någon måste visa och ta sig tid, och det är bättre att de som kan svetsa får göra det. Bättre och snabbare.

Ett par gavlar behövs nog också. Platsbristen begränsar en hel del, särskilt på bredden, så tyvärr kan man inte göra "perfekta" gavlar flödesmässigt. Det får bli en kompromiss, men lite ska jag iallafall anstränga mig! Hur som helst måste jag kapa i plåten runt kylaren nånstans, poppis är att kapa bort dragöglorna, just därför att det är här anslutningarna hamnar om man använder originalgavlarna från en nyare 9000 IC än de jag använder.

Istället tänkte jag dra ut anslutningarna strax under mitten på gavlarna, precis så lysena kommer över och dragöglorna klarar sig under. En hel del kapande blir det i den balk som sitter där, men utifrån kommer inget att synas och balken klarar sig nog med halva tjockleken? (Det är nog ingen som har räknat på hållfastheten på den ändå...?)

En första pappersmall överst och en förfinad under.

En tur ut i skrotkonteinern, ett par timmars mätande och hel massa klippande, valsande och slipande senare.

Rören hamnar som sagt strax under mitten. Några rör har jag tyvärr inte, det är det enda som saknas. Skroten sålde bara i 4-meterslängder! Återkommer när det har hänt mera.

2005-04-29
Efter mycket bök har jag funnit passande rör. På skroten givetvis... Fast besluten att det måste finnas aluminiumrör med 60 mm ytterdiameter så tog jag mig denna gång mer tid och klättrade runt i aluminiumhögen ordentligt och fann till slut två orangea rör sticka upp. Hurra! De satt tyvärr ihop med ett stort as till konstruktion nånstans nere i högens innanmäte och gick inte att få upp. Bussigt nog lånade receptionisten ut en sleten bågfil och med en hel del vilja var så småningom röret mitt. Bara mitt!

Fult som få och 20 spänn var nästan överpris, men efter hackande med hammare flög snart färgflagorna bort och två 6 cm bitar kunde kapas av. Ser genast bättre ut.

Nu vill jag ju helst inte att slangarna till ic:n skjuts av när det börjar närma sig vilda laddtryck och därför ska det helst finnas en utstickande kant runt rören. Svetsa på en krans? Nja, om jag hade svetsat själv = inga problem, men nu jag vill inte plåga svetskillarna alltför mycket.
Man skulle ha en konisk metallklump och banka ner rören över så de utvidgas i ena änden... men var finns en sån? Hemma i garaget kanske men knappast här på rummet...

...eller? Men vad skådar mitt norra öga?! AHA!

Hurra för rostfria IKEA-ljusstakar! Den kortare av de två har kraftigare stigning på konan och är mest lämpad för ändamålet. Fram med hammare, gasolbrännare och öronproppar. Jag var lite feg med värmningen eftersom alu beter sig lite mystiskt om det börjar smälta, men efter en hel del värmande och en massa hammrande så vart det ju kalas!

Iväg till jobbet igen och denna gång svetsade en annan kille åt mig, lite annan stil på svetsfogen men stadigt som få och tätt = jag lycklig!

Jag tyckte det var enklast att få rören ditsvetsade på plattorna och sedan ta upp hålen i plattan. Då blir det exakt och jag slipper hantera en platta med väldigt tunnt material runt hålet.

Inte mycket kvar nu, så här kan det komma att se ut så småningom! Under detta bygget har jag nästan skrämt mig själv genom att vara sjuk perfektionist, men bitarna passar också därefter. Allt mätt med skjutmått och putsat ner klart under halva millimetrars noggranhet.

Hade jag kunnat svetsa själv hade jag inte behöver lägga så här mycket jobb på passformen, det är ju enkelt om man själv gör allt. Bara att punkta ihop och böja/banka till passform under byggandets gång, jag vet ju själv de viktiga måtten och har allt i hufvudet. När jag nu måste lämna bort svetsningen måste allt passa direkt och det får inte råda någon tveksamhet om passformen. Jag har bara 1,25 mm tillgodo på varje sida om det ska passa i bilen sen....! =)

Nu är det bara att vänta och se när det är klart och kan hämtas, inlämnades till svetsaren tillsammans med en vaniljkrans idag (torsdag) vilket också verkar ha varit min sista dag på Hellmer. Det var i grevens tid mao!

Med spänning väntar jag på resultatet! Jag ska inte vara sen med att visa det för Er!
(Ljusstaken som är i rostfritt stål klarade sig förvånansvärt bra och med en ordentlig putsning kan den kanske bli sig lik igen. Vem vet?)

2005-05-05
Jippii!! Hämtade ut en styck färdigsvetsad intercooler igår morse. Ser mycket bra ut, svetsaren tyckte jag skulle provtrycka den, men jag tror inte den KAN läcka nånstans. Svetsarna ser nämligen mycket bra ut, men det vore ju kul att få det bevisat.

Hoppas nu bara för ***** att den passar! Men det ska den göra, nån halvmillimeter måste putsas ner där kylaren är som bredast, två svetsar korsar varandra där och bildar en knöl som sticker upp lite för mycket. Jag hade kanske inte behövt göra den så på gränsen bred?

Men passa, det ska jag se till att den gör!
På min fråga om han hade funderat på vad han ville ha för jobbet så fick jag svaret att tårta är gott! Så nu gäller det bara att hitta en lämplig sådan. Lagom pris tycker jag!