Vatteninsprutningen

En intressant och rolig grej är att det sitter vatteninsprutning monterat. Det fanns att köpa som originaltillbehör och korrekt inkopplat tillåter det ett ökat laddtryck med ca 0,4-0,5 bar och ungefär 15-20 hk extra. I mera modernare bilar används laddluftkylare (intercooler) istället, men vatteninsprutning är fortfarande en riktigt bra och effektiv lösning för att kunna ladda lite extra. Inte riktigt underhållsfritt på samma sätt, men också roligt med lite udda lösningar!

2004-01-26

Vatteninsprutningen verkade vara något i oordning. Lyckligtvis så fick jag manualen mailad av en kille på STCS, utan den hade jag inte klarat mig långt. Stort tack! Rätt många slangar var kopplade på ett annat sätt än kopplingsschemat i manualen angav... så dem ändrade jag tillbaka enligt schemat och bytte även ett par som hade blivit lite murkna.

När jag var nere under bilen och lagade länkarmsfästet tidigare så märkte jag att det droppade vatten ifrån ungefär där vatteninsprutningens behållare sitter, så jag passade på att ta bort den för rengöring och för att försöka täta läckan. Jag testade också att provköra pumpen och se om det kom något vatten ur munstycket, det gjorde det inte. Nytt munstycke från macken grejjade biffen!

Givaren för vattennivån och pumpen togs raskt bort. Pumpen verkar funka fint. Värre är det tyvärr med nivågivaren. Vid en första anblick såg den lite trött ut, stången till flötet hade nästan nötts/rostat helt av. Men den gick ganska lätt att byta till en ny i koppar (nån form av svetstråd), jag hittade en bit hos grannen som är rörmockare. Mätning på den bekräftade dock misstankarna, den verkar inte vara helt kry, inget utslag hur man än juckade på den! Men, det är ju bara att hålla ett öga på nivån manuellt istället.

Efter en rejäl urdiskning och rengöring, så tryckte jag tillbaka gummitätningarna tillsammans med en dos packningsklägg, det borde få stopp på droppandet. Tillbakamontering och provkörning om pumpen verkligen går igång vi 0,7 bars laddtryck får ske nästa gång jag är hemma. Det ska bli spännande!

2004-02-10

Nähä! Insprutningen är keff... Karl och jag testade systemet genom att köra upp tryck med kompressorn och koppla in det till slangen där boxen känner insugstrycket. Med hjälp av laddtrycksmätaren inne i bilen kunde man se exakt hur mycket tryck det var. Men inget sprutt tyvärr!

Så jag öppnade boxen och mätte på reläet som ger kräm till pumpen, det startar om man kopplar styrsignal till det manuellt, men inte annars. Tryckgivaren för laddtrycket ger alltså inte signal till reläet, dessutom skramlar det om det... och det pyser åt alla håll... Det är den vänstra, rödmålade givaren som känner av insugstrycket, den högra öppnar säkerhetsventilen om vattentrycket försvinner.

En isärsågning senare avslöjade ett trasigt innandömme. Membranet är spräckt och en ledare har brunnit av, den avbrända delen ligger brevid på sista bilden.

Men jag har fått reda på var det finns en ersättare... Fortsättning följer! =)

2004-02-24

Alla gamla turbo 900:or har en tryckvakt som sitter under instrumentpanelen, tryckvakten är sista utposten för att rädda motorn om något i laddtrycksregleringen går sönder, den bryter strömmen till bränslepumpen om laddtrycket blir för högt. På STCS fick jag ett snabbt svar att min lilla fina men trasiga givare ÄR en tryckvakt! AHA! Tryckvakten sitter bakom de två svarta reläerna på första bilden. Tryckvakten var faktiskt inte ens inkopplad på min bil, sladdarna var urdragna och ihopkopplade med ett bleck. Jag vevade på lite ny tejp och stoppade tillbaka sladdarna bakom panelen igen!

Och sådär ser den ut! Orange. Mmmmm....
Tryckvakten är ställd på att bryta vid 1,3 bar (tryckvakten är bytt vid montering av vatteninsprutningen till en som bryter senare, original vet jag inte riktigt när de bryter) och vatteninsprutningen vill ha en givare som slår till vid 0,7 bar istället. (Tryckvakterna har 3 kontakter, den ena kopplas ihop med ingången och den andra kopplas bort när inställt tryck uppnås.) Så det blev till att justera lite på skruven i mitten. Så här gjorde jag för att veta vad den är inställd på, !man hör ett tydligt klick i den när den slår till/bryter. En graderad laddtrycksmätare är mycket användbar!

Finfint!
Monterade den sen i regler-boxen, kopplade in alla slangar och provkörde med tryckluft.

Insprutningen fungerar!! Men pumpen ger väldigt dåligt tryck. Nu så här i efterhand misstänker jag att det var dålig kontakt på batteriet när jag testade, pumpen fräser på bra om man kopplar den direkt till batteriet, men det kan också vara dålig kontakt nån annan stans. Ska bara få ordentlig fräs på den och öka laddtrycket så kommer det nog bli roligt!

2004-10-13

Det har inte alls varit dålig kontakt och därför dåligt pumptryck som jag trodde här ovan, insprutningen ska inte ge mer än att det rinner lite ur munstycket. Det sitter nämligen en strypning inne i den tryckvakt som vattnet måste passera, avpassad för att ge 1,5 dl/minut ungefär. Så insprutningen har fungerat precis som den ska!

Fungerar tror jag säkert att det gör, har laddat drygt 1 bar (helt enligt vatteninsprutningens manual) utan spikningar och vattennivån sjunker dessutom i behållaren, så det verkar ju fungera! Men inte bra. Ibland verkar det som om vattnet tar lite tid på sig att komma fram, motorn spikar till ett par gånger för att sedan sluta trots att laddtrycket ökar ytterligare.
Problemet är nog att vattnet rinner tillbaka och det tar tid innan det fyller upp slangen igen.

Dags att modifiera lite med andra ord. Här är en bild över originalkopplingen.


Vattnet passerar tryckvakten med inbyggd strypning och vidare till munstycket (ett vanligt vindrutespolarmunstycke). Munstycket har (eller ska ha, rättare sagt) backventilsfunktion. De munstycken jag har testat med har dock denna funktion gett upp på efter rätt kort tid. Det är därför vattnet rinner tillbaka.

Så här kommer det istället att bli.


Ut från pumpen, rakt fram genom T-korset och förbi en riktig backventil, via ett filter, in i min patenterade och Mekonomensponsrade strypning och fram till samma munstycke som nämnts tidigare. På T-korset ska jag sen koppla in tryckvakten så den tänder en diod när trycket är uppe. Så man har lite koll på när vattnet kommer igång.

Strypningen är tillverkad av en bit gratis bromsrör från Mekonomen som är ihopklämt på mitten. Keep It Stupid Simple...

Efter provkörning fick jag det efter ett par försök till 3 dl/minut. Dubbelt mot original. Vi får la se om det är lagom! =)
Hela systemet uppkopplat för provkörning. Sista bilden visar nog första versionen av strypning, nu sprutar det betydligt mer än sådär!

Dags att svinga lödkolven lite, dioden som ska indikera vattentrycket lyser väldigt starkt utan strömbegränsning. En 5,6 KOhms resistor fixade den biten. Den sitter under krympslangen på ena ledaren. Sen borrade jag ett lämpligt hål i min laddtrycksmätarplatta och tryckte i dioden.

Film! Provkörning av insprutningen! 4,7 Mb Avi.

Monterat i bilen!

Jag passade även på att rensa upp lite i elsystemet. Tidigare har det suttit ett säkerhetssystem som öppnar en ventil om vattentrycket inte kommer upp. Det har ändå inte varit inkopplat och jag tycker det känns säkrare att kunna se själv om vattentrycket kommer upp eller inte. Så nu är den biten bortrensad och tidsstyr-reläet (fråga inte) är ersatt med ett vanligt helljusrelä som dels driver vattenpumpen och de två kallstartspridarna. Nu vet iallfall jag hur det hela fungerar.

Resultat?
Spännt trattade jag i 50/50 metanolvatten (en 5-litersdunk metanol går på ca 85:- hos hobbybutiker), ryckte allt vad strypning hette på pysventilen till turbostyrningen och gav mig ut på provtur! Danne följde med.
Dioden tänds precis när den ska, vid ca 0,8 bar och laddtrycksnålen far sen snabbt upp till 1,4! Mycket högre än den orkade innan, dessutom inget spik och mycket ös! =) Hjulspinn på 2:an, rakt fram på torr asfalt är inga problem. 3:an om det är blött ute.

Jag har kört med den ett antal mil till och från jobbet nu och det fungerar ganska bra. Det är fortfarande problem med spikningar om man gasar på lägre växlar när laddtrycket ökar snabbt, man får gärna slå av lite på gasen och låta vatteninsprutningen komma upp i tryck innan man trycker pedalen i golvet.
Sen verkar 3 dl/min vara något i överkant... om man inte sular pedalen i mattan direkt så känns det som den storknar. Det blev bättre och bilen känns piggare när jag drog ur ena kallstartskontaken, men egentligen är det nog vattenmängden som borde sänkas till drygt 2 dl/min. Jag har även provat med vanligt vatten i insprutningen (metanolen slut), det funkar inte bra! =) Den vill gärna spika då.

Nu ska jag iväg och köpa en dunk metanol till!

 

Startsidan -nytt fönster!