Batteri i bagaget

2006-05-28
Avgasröret konkurrerar med batteriet om platsen där batteriet normalt sitter och eftersom avgasröret är klart effetktökande så... bye bye batteri.
På den gamla T8:an gjorde jag en mera raffininerad lösning med urtagning i plåten under bagagerumsgolvet. Detta tar tyvärr lite för mycket tid och batteriet får istället bo i en låda inne i bagaget.

Men först ska en rejäl kabel läggas.
Kanske skulle jag ha använt svart flexislang istället, men enklast var att ta den från installationen i gamla T8:an.

Kabeln är på 35 mm² och går längs högersidan under golvmattorna. Batteriboxen ska få stå längt in i hörnet. Kvar att göra är bara att säkra fast boxen och dra en jordningskabel till minuspolen samt lägga tillbaka mattan där kabeln kommer fram, det blir nog till att snitta lite i den för att få det snyggt.
Ska snart vara gjort!

2006-06-20
Mycket har hänt på många områden, jag har inte hunnit med hemsidan på ett tag nu. Det har varit alldeles för mycket mek och panik inför regbesiktning, semester osv. Dock har det blivit mycket gjort! Batteriet är nu på sin plats.
Till plastlådan medföljde plastfästen som såg ytterst tveksamma ut, jag fixade egna istället. I aluminium, och borrade hål för genomgående skruv istället för de plåt/träskruv som medföljde. Notera röd jordkabel då ingen svart fanns att tillgå med kort varsel.

Sen kom jag på att jag hade glömt en sladd framme i motorrummet. Jag skaffade en sådan, lödde på lämpliga anslutningar och drog den parallellt ända fram till startmotorn.
När jag sedan tog ett kliv tillbaka och granskade resultatet noterade jag att det såg ganska crappigt ut. Men det fick duga för reg.besiktningen.

Väl hemma efter besiktningen gjorde jag genast om jobbet och den grova kabeln går nu originalvägen, ner längs höger framskärm dit där batteriet stod innan, över kopplingskåpan och in till startmotorn. Jag återanvände till och med det svarta plasthöljet som sitter original. Det vart mycket tightare än den första lösningen.

Den smalare kabeln lödde jag sen in på den grova. Det var inte lätt eftersom tennet sugs in i sladdarna istället för att flyta ut på ytan, men till slut blev det i alla fall hållbart, riktigt stabilt och kontakten är inte att tvivla på.

Avslutande bild... saknas.