Renovering av bromsar

2006-01-07
Det är alltid trevligt med bra bromsar och eftersom originalen är i klart behov av renovering beslöt jag att satsa lite större när delar ändå ska handlas. Så för 500:- fick jag de större fram-oken + hyggliga skivor som sitter på alla Saab 9000 från -90 och fram. På turbomodellen kom de lite tidigare, 1988. Och de handlades på skroten givetvis.

Från början såg de förjäkliga ut, mycket rost och mycket smuts, en avdragen luftningsnippel mm. Jag skonar er från den synen och dyker rakt på bilderna efter blästringen. Jag jobbar ju på Scania i Södertälje nu för tiden (jag SKA uppdatera om det jag lovar!) och här finns massor med verkstadsutrustning som man med sunt förnuft kan utnyttja efter arbetstid. Där ibland, ett blästerskåp och ett flertal svetsar. Nippeln fick sedvanlig behandling med urborrad mutter och rejäl svets. Funkar ALLTID.

Kolvarna var hårt rostiga och ytan mot klossen inte längre plan, det skiljde säkert 2-3 mm på höjden från ena kanten till den motsatta. Klart obra eftersom den då kommer trycka klossen snett mot skivan. En svarv löste raskt prblemet.

Eftersom jag målar delarna i lägenheten kunde jag inte använda bromsoksfärg som bara verkar finnas på sprayflaska, utan valde istället röd motorfärg som jag kan pensla på. Då blir det bara färg där det ska vara.
Första lagret täckte inte så bra som synes på bilden, det fick bli tre lager innan det blev som jag ville. Blästring förresten, är helt fantastiskt trevligt!

Här är de färdiglackade bitarna! MUMS! Nu ska de bara monteras ihop med nya renoveringssatser. Jag köper nytt till alla packningar och gummidetaljer, bromsarna ska jag inte snåla på känns det som.

Det var allt för ett tag!

2006-01-17
Ahhh! Jag älskar att göra sånt här fingöra. Nu är oken ihopmonterade med nya packningar överallt, nipplar och glidsatser. Se och njut! Tuben med smet är just smet speciellt för gummidetaljer på bromsok.

Nya klossar är också inhandlade, Saab original. Lite dyrare än piratdelar, men bromsar mycket trevligare än dem, dessutom har jag rabatt på Saab genom Scanias motorklubb, så prisskillnaden är egentligen rätt försumbar!

Så ja! Skivorna har ni inte sett ännu, de är begagnade men inte särskilt slitna och får en svarv snegla lite på dem så blir de som nya. Det ska bli svinkul att montera allt detta på bilen sen!

2006-04-22
Jag hoppar över att svarva skivorna, mödan att hitta nått lämpligt sätt att få upp dem i svarven är det nog inte värt. Bättre i så fall att köpa nya skivor istället. Jag var nere i Norrköping och hjälpte Henrik få igenom vita faran genom ombesiktningen, frambromsarna var kassa och hans bil fick ärva mina gamla från denna bilen. Och med tanke på hur bra de bromsarna kändes trots att de såg ut som de gjorde (rejält rostiga + det värsta avdraget med vinkelslip...) så tvivlar jag inte en sekund på att dessa skivor funkar utmärkt utan svarvning.
Men blästrade dem, det gjorde jag och nu har de fått ett par lager värmebeständig färg på sig också. Själva slitytan är såklart maskerad.

2006-06-20
Färdigmonterat! Bak är oken orenoverade, men nysmorda och med nya skivor + belägg.

Återstår att se hur de kommer fungera, men efter det lilla jag har testat så känns de mycket bra! Fint bett trots att jag nog behöver lufta systemet igen, pedalen känns lite svampig.

2007-03-26
Oken bak är inte vackra. Ska genomlida samma behandling som framoken. Här är utgångsmaterialet. Huga!

2007-05-03
Nej, oken var verkligen inte vackra... Men likt den fula ankungen fick de vingar, flög ut genom fönstret och försvann. Så jag fick köpa nya, röda.

Blästrade:

Lackering påbörjad och avslutad. Denna gång använde jag 2-komponentfärg, för tyvärr har mina framok börjat flagna pgr värmen! Bättre att satsa på redig färg direkt. Dock var denna färgen mycket sämre på att täcka, jag la på fyra lager innan jag var ordentligt nöjd.

Ihopmonterade med nya packningar, nipplar, glidkolvar och täckskruvar.

MUMS! Hade de inte varit så hårda, hade jag ätit dem till efterrätt. Nya slangar, monteringsfjädrar, clips och bromsrör.

Skivorna slipade jag rena, avfettade och lackade med värmetålig färg. Bakades sedan i ugn i 200 grader och 20 minuter, mitt i ugnen på ickesmort galler tills de var kolsvarta på ytan. Kändes lite avigt... och luktade apa.
Sedan monterat och klart. Mycket finare!