Uppfräschning och chassiepyssel

2006-04-09
Känslan att klämma dit sprillans nya, rödglänsande sänkfjädrar på rostiga länkarmar och i fula hjulhus är inte den bästa. Med nya delar ser de gamla ännu sunkigare ut. Dessutom verkar det ha gått mode i att dra på ett nytt och fräsch lager underredsmassa i hjulhusen på STCS-projektforum och jag... kan ju bara inte vara sämre!

Länkarmarna fick smaka på min goda kamrat blästerskåpet, sen ett lager "kallgalv" och två lager svart hammarlack. Jag kunde ha blästrat dem superrena, men blev varnad för detta. Blästringen kan äta rätt mycket material och försvaga armarna, dessutom är det inte så pinkigt när jag ändå ska använda hammarlack. Det blir tillräckligt bra.

På vänstra sidan hade plåten i hjulhuset vikit ner sig, inte kul. Men bankades fort hyggligt rak igen och stadgades med en liten bit ny plåt.
Husen befriades sen från allt insmetat grus och sand och gammal löst sittande underredsmassa. Högen vägde säkert två kilo! Svårt att visa det på bild, men högen fick inte plats på en skyffel... Mycket skräp.

I nuläget är alltså husen helt renskrapade och håligheter och andra utsatta ställen indränkta med linolja. Linoljan är perfekt att rostskydda ställen som redan är lite angripna, den sugs in i all rost och stelnar sen till en genomskinlig och seg hinna. Luktar dessutom gott och är miljövänlig! Men använd kokt linolja om du ska göra detta, den råa förblir lika rinnande som vanlig matolja och stelnar aldrig. OCH! Lämna inte trasor med linolja liggandes, de kan faktiskt självantända hur konstigt det än kan låta. Att samla ihop dem och sätta eld på dem ute på grådsplanen är både roligt och löser problemet! =)

Nästa tur ut i garaget blir det sprayning med underredsmassa, ska bli trevligt.

2006-04-22
Hjulhusen ser nu riktigt trevliga ut tycker jag, första bilden precis innan och andra bilden efter! Vem kunde ha gissat det? Och för er som vill göra detta så går det åt två sprayburkar för två hjulhus, köper man bara en kommer det att ta slut när det är ca 1/4 kvar av det sista huset och man får gå en vända till Mekonomen igen.
En färdigmålad länkarm fick också vara med på bild och bussningarna fick sig lite färg också. =)

När jag ändå hade allt löst tänkte jag att det nog var en god idé att dutta färg även på hjulspindlarna. Så med skruvmejsel och järnvilja hackades all lös rost bort och stålborstades sedan. Hammarlack ska ju bita bra på rostiga ytor. Upp till bevis! Och visst funkade det, över förväntan tycker jag. Tyvärr visade det sig att ett hjullager hade sett sina bästa dagar och hackade och skrapade en hel del.
En tidig morgon tog jag så med hjulspindeln till jobbet och motionerade pressen samt lånade några stabila kvalitétsverktyg + avdragare. Det är helt helt sjukt så körd man är utan riktiga doningar till verktyg när det gäller nånna här arbeten. Jobbet lagom klart tills mitt riktiga jobb började. Det gamla lagret såg lite visset ut.

2006-06-20
Sänkfjädrar på!
De är rätt mycket kortare och underlättar monteringen väldigt mycket, de behöver inte klämmas ihop alls mycket innan det bara är att skjuta in dem.
Känns mycket trevligt detta, speciellt i jämförelse med hur det såg ut innan...
Bromsslangen ser lite tvinnad ut, tyvärr är det ett av problemen med att byta till 9000-oken på en gammal 900. Ingen ände går att justera, utan slangen hamnar som den hamnar. Originalslangarna är dessutom för korta, så efter en tur på Biltema där alla slangar finns att jämföra med varann så sitter nu nån Opelvariant av bromsslangar. Funkar finfint och var ypperligt billigt.

2006-08-22
Sänkfjädrar på igen!
Innan semestern klämde jag dit även de bakre sänkfjädrarna och bytte stötdämpare.
Ett smidigt sätt att byta fjädrar och dämpare bak är att lossa hela bärarmen i det främre fästet (tack för tippset "Popeye"!). Bara att plocka loss de gamla och ställa in de nya.

För att slippa att däcken tar i -alltför- mycket i hjulhuskanterna bak och för att slippa att bilen ser nerlastad ut så fick jag tippset av "Jonka" (tack Jonka!) att lägga in distanser till bakfjädrarna. Jag sågade ut ett par i 4 mm aluminiumplåt. Nån mm till hade ej skadat, men tjockare fick jag ej tag på. En 4 mm distans höjer dock mer än 4 mm eftersom fjädern sitter närmare infästningen i karossen än hjulet.

Sådär! Klart. Skönt. Nu ligger den riktigt trevligt på vägen, men ska jag vara lite kritisk så matchar inte fjäder och dämpare varandra. Bilen är lagom hård, men gungar gärna lite mycket. Andra (läs: dyrare) stötdämpare vore najs..!

2007-03-26
I lördags hade jag lite tråkigt i garaget när motorn inte riktigt ville gå som den skulle med originalsprutet (besiktning närmar sig). Jag fick då inspiration att göra något annat. Väck med bakaxeln för att göra lite snyggt.

Axel borta och påbörjad stålborstning med vinkelslip.

Länkarmar och stag blästrade, lackade sedan med zinkgrund.

Svart skall det bli, första lagret håller som bäst på att torka i garaget. Kommer bilder på det sen. Hjulhusen ska skrapas rena och underredsbehandlas + renovering av bromsarna.

Sen ska dessa på, justerbara stötdämpare från AVO. Förhoppningsvis passar de bättre än originaldämparna som gjorde bilen rätt gungig med de hårdare fjädrarna.

Återkommer!

2007-05-03
Mycket har hänt. Hjulhusen renskrapade och sprutade med två lager underredsmassa:

Länkarmar och annat smått lackat. Bakaxeln skymtar där jag pressar i nya bussningar. (nya bussningar ipressade i hela bakvagnen)

Så köpte jag bakre och främre krängningshämmare också, men monterar bara den bakre tills vidare. Bilen styr in bättre utan den främre, så jag tvekar på att montera den. Slipades och lackades den med såklart. Detta slipande blev dock för mycket för min vrålapa, många timmars jobb med stora handskar som täcker ventilationshålen tog död på den.
Som väl är säljs de fortfarande hos ÖB för 99:-

Vid ipressning av de nya bussningarna fick jag problem med de två som sitter i tvärstaget. Den första jag försökte mig på gick sönder trots massor av flytande tvål som glidmedel. Ny från Saab (dyr) hade samma mått, så det berodde inte på feltillverkad bussning som jag först misstänkte. Men vilket trevligt tillfälle att få tillverka ett specialverktyg!

Världen kommer icke, för all framtid, kunna skåda en bussning glida i lika lätt igen. Någonsin.

Slutmontering pågår, mycket trevligt arbete. Så trevligt att Martin kom på besök och stökade med ett bakdäck till sin 500 cc Triumph -68. Trasigt hastighetsmätarnav byttes och nya lager sattes på plats. Vänstergängat i tumdimension! Engelsmän ;-)

Fästena för parkeringsbromswirarna tog jag från två nya wirar köpte på Biltema, det blev billigare än att köpa fästena lösa på Saab... Nya AVO-dämparna sitter på som synes, synd bara att justerskruvarna sitter så illa till, det krävs en tång eller nån form av rem som man kan lägga om skruven för att kunna justera på plats (och skruva loss hjulet först). Även fram sitter nya dämparna på, där går de lätt att justera utan att demontera hjulet, synd bara att hjulhusen och upphängningen har hunnit sunka till sig.

Dämparna fungerar jättebra! De går verkligen att ställa enormt hårt (läs veva upp fönstren annars trillar du ut vid körning på kullersten).

Nu ska nog chassiet vara klart för gott, om det inte blir något av med främre kränghämmaren. Det får vi se!

2008-02-18
Mina fjäderdistanser till bakfjädrarna var inte tillräckligt tjocka. Bilen ser fortfarande klart nerlastad ut, även olastad... Och vid lite tyngre last, till exempel: Fyra reservhjul, fyra fulla jeepdunkar, starthjälp, partytält, flertalet verktygslådor, hjälmar, mat för fyra personer plus förare och en passagerare, så ligger hjulhuskanterna i princip ständigt mot däcken. Inte bra.

Svarvat lite aluminium. 9 mm tjocka:

Bort med bakaxeln och tillbaka igen. Nu ser det lite bättre ut!