Växellådsbyte

2005-11-20
Automatlåda kan vara lite kul att köra med, men inte särskilt sportigt - särskilt om den bara är 3-växlad och inte håller för så mycket effekt. Bäst att byta till något hållbarare! En 4-växlad manuell "kokill"-gjuten låda till exempel, som är den starkaste varianten till Saab 900.

Men först måste motorn ur! Eftersom jag inte har nån motorlyft riggades block och talja upp i garagetaket. Resten var inte så komplicerat, bort med allt som håller fast eller sitter ivägen och sen hinka ur paketet.
Något hittade jag som fick mig att höja lite på ögonbrynen! Under den tjocka slangen från luftmängdmätaren låg en slangklämma och skramlade på luftvågen! Med tanke på hur mycket märken det finns i skivan så lär den ha legat där rätt många mil!

Notera också min numera polerade ventilkåpa, det gjorde stor skillnad att bara få bort oxiden, jag får se om jag lägger ner ytterligare möda på den.
Bra garagedomkraft med det lugnande namnet "Mega" gjorde att jag kunde hissa motorn rakt upp och rulla bilen bakåt trots avsaknaden av framhjul.

Det är så mycket trevligare att skruva med något som inte är så skitigt, därför startades vår portabla motorlyft av lantbruksmodell och motorn togs med ut för en rejäl högtrycktvättning. Bio-avfettning för maskarnas skull.

Nu gapar motorrummet tomt, här ska också göras rent innan motorn åker tillbaka.

Imorrn åker jag tillbaka hem till garaget och mekar mera, kul när det händer lite! Mer kommer.

2005-11-28
Arbetet med lådbytet fortsätter, motorblocket är nu flott från lådan. Det tog ett tag att lista ut vad som behövde lossas för att motor och låda skulle kunna säras på, eftersom undertecknad hade förlagt Haynes-manualen här i Norrköping. Men men, med lite gott sällskap löser det sig alltid!

Karl kan dessutom lyfta en motor som är minst så här stor. Tack också till kameramannen Niklas på beskök från Tyskland som såg till att vi jobbade på ordentligt! Annars...

Motorrummet fick sig även en rejäl avfettning och högtrycksomgång, det ser numera helt okej ut! Först hade jag tänkt lacka hela klabbet, men ett gott bruksskick får nog räcka. På med lite rostskydd på den begynnande rosten bara, det får räcka! Rost finns bara på ett par ställen och andra ställen är i det närmaste i nyskick. Så helrenovering är onödigt.

Nu är det bara att vänta på att jag ska kolla över motorn ordentligt + snygga upp den lite så kommer det komma mer på den här sidan när motorn och växellåda ska tillbaka igen!

2006-02-16
Ett steg till i rätt riktning. Automatlådan hade de stora drivklockorna som inte sitter på den manuella (årsmodellberoende, den mauella är för gammal) de stora tål mer och är därför såklart att föredra. Drivklockan på den manuella lådan har som ni ser tre ringar, ett tecken på att det är de små. De stora har endast 2 ringar, här sitter dock påsar på så de går inte att se.
Vilken vinterdag det var! Härligt att få skruva lite igen. Varmgarage, vad är det? =)

Klockorna går inte att byta rätt av, som ni ser sitter ena glidbanan till ett lager i den runda plattan med skruvhålen. Det är mycket noga att det sitter rätt och de är därför shimsade till rätt mått. Enklast är att dra ur klockan ur ringen och pressa dit den nya istället för att labba med att shimsa in på nytt. I brist på press knackade jag klockan på plats med ett rör.

Nu fick jag tyvärr ingen bild på helheten när den var klar, men klar är den och den är här i Södertälje. Jag tog med den hit upp så kan jag montera ihop låda och motor som även den står här numera.

2006-04-22
Idag fyller min lillebror år och vad är då bättre än att då åka till garaget? Grattis Nils!
Jag har handlat lite delar som saknades, oljepickup till manuell växellåda (och den extra oljereturen från turbon) köpte jag av "Saaben" på STCS, ett pedalställ med tre pedaler (gasen sitter för sig och behöver inte bytas) och huvudcylinder handlades i Vadstena. Samma kille som jag handlade nya dörrar och huv + inredning av till den gamla vita 900:an.

Huvudcylindern fick nya packningar trots att den enligt uppgift funkade bra, men det kostar så lite med nya packningar och är bara trevligt pyssel ändå när delarna är dän.
Slavcylindern är den som satt på växellådan när jag köpte den och denna behövdes visst renoveras! Kolven var seg att dra ur pgr den svarta geggan där inne... Efter ett dopp i ultraljudstvätten blev alla delar busrena. De riktigt djupa reporna och hacken i cylindern är som väl är långt utanför packningarnas glidområde. Så med nya packningar ska den fungera som vore den ny.

Dags att para ihop lådan och motorn igen. Äntligen!
Oljetråget skurades med lacknafta innan packningen, som märkligt nog är i stål, lades dit med packninssilikon på de rätta ställena. Med en lånad motorlyft från garaget bredvid hissade jag motorn tiofalt lättare än med block och talja, monterade pickupen och sänkte ner den på lådan. Känns bra, nu är det bara att hinka den i bilen... om motorkuddarna inte vore kvar i Årena vill säga!! =(

2006-05-20
Innan ilyftning av motorn byttes primärväxeln till 7:ans så jag får samma utväxling som i den gamla T8:an. Det blir mycket trevligare varvtal vid landsväxsåkning och skonsammare för växellådan. Som ni ser så är det rätt stor skillnad på dreven!

En annan god egenskap som jag upptäckte med den 4-växlade lådan är att primärväxelns undre drev bara sitter med ett låsclips och inte den stora nitade muttern som på femväxlat. Skönt! Tyvärr hade Saab inte nån packning till kåpan åt mig utan fick beställa, surt att behöva vänta. Men två dagar senare hämtade jag ut en fin påse med ett fint namn på och ny fin packning i. Egentligen förlorade jag ingen tid eftersom jag under tiden hann med att snygga till primärkåpan och lägga i motorn. Nu börjar det närma sig!
Svänghjulet fick sig förresten ett nytt svänghjulslager innan det åkte på plats på motorn, som var klart skrap och hackfritt jämfört med det gamla.

2006-05-21
Jag fortsätter med ihopmonteringen på denna sidan, det hör ju ändå så att säga till växellådsbytet.
Motorn är som sagt ilyft nu med hjälp av en lånad motorlyft från garaget bredvid, gick mycket smidigare än med block och talja i taket. Ett klart störande moment var att jag hade lyckats glömma motorkuddarna hemma i garaget hos mormor! Detta fördröjde bytet nån vecka eller två tills jag åkte hem till Målilla igen och väl där tog det ett bra tag för mig att hitta kassen där de hade hamnat
. Men nu så! Se och njut, det kändes riktigt bra att få i motorn igen. Känns bra med putsad ventilkåpa!

Lagom tills toppen skulle läggas på plats fick jag celebert besök i garaget! Carl L som brukar synas till i gästboken då och då kom förbi och hjälpte mig dra toppen på rätt sätt. Kul med lite mekarsällskap. Ett garage med fler aktiva projekt och gärna med en närbelägen pizzeria hade inte vart tråkigt!
Åter till monteringen. Staget som stöttar turbon skiljer visst en del mellan automat och manuell låda, så det fick byggas om med ändrad vinkel på ena benet + en bit vinkeljärn som förlängning. Lackades sedan med svart värmetålig färg.

Kvar att montera är nu bara lite kylslangar, insugsgrenröret, koppling och slangar till och från turbon. Skall snart vara gjort! Men jag måste nog ta en tur ut på skroten för att samla ihop några saknade delar. Provstart närmar sig!

2006-05-28
Bara att jobba på! Nu när målet är i sikte är det extra kul att fortsätta monteringsarbetet. Kopplingen stod på menyn för helgens jobb och en bit bensinslang + slangklämmor förbinder nu kopplingscylindern med bromsvätskebehållaren.
Mitt nästan nya urtrampningslager har fått fötter, men som väl var hade Mekonomen ett hemma och det var bara att bita i den sura plånboken. Jag passade även på att handla ett verktyg för att låsa tryckplattan i intryckt läge. Tur jag har rabatt via scanias motorklubb!
Och på tal om motorklubb, så finns det en hydraulpress på motorklubbens verkstad. Med den var det en baggis att pressa tryckplattan och låsa med verktyget.

På plats i bilen! Riktigt trevligt pyssel. Det var lite svårt att lufta utan medhjälpare, men till slut gick det och arbetet avslutades med att montera kåpan över kopplingen. Kåpan saknade jag, men jag lyckades hitta en kille fem mil bortom Örebro (drygt 20 mil enkel resa...) som skrotade en 900 T16 som jag plockade flera bra delar från till förmånligt pris.
Kopplingspedalen känns riktigt bra, tungtrampad och stabil med precis rätt schwung i. =)
Slutligen en bild över motorrummet i nuläget. Insuget är monterat och insprutningen, alla kylslangar är dragna och all el till motorn. Det närmar sig.

2006-06-20
Framvagn med drivaxlar och spindlar färdigmonterad. Drivaxlarna rengjorde jag minutiöst och packade i nytt fett av rätt sort (gammal potatissallad) i drivklockorna. Resultatet blev rätt trevligt tycker jag, fattas här gör bara fjädrar och skivor + ok, men om dessa får ni läsa på respektive sida.

Motorn är helt komplett och provstartad!
Den går mycket tyst och fint, inga missljud alls.
Vid första starten var den dock märkligt tyst och det luktade bränt papper...? Ojdå. Jag hade visst glömt papperspropparna kvar i avgasportarna när jag monterade grenröret! Men det kom ju ut ändå. Fullt med glödande och svartbrända hackade pappbitar bakom bilen...

En sak grusade glädjen rätt ordentligt. Ett tändstift gick i snett! Det syns rätt rejält på första bilden, stiftet borde i ca 5 mm ytterligare. Men bilen går ju och innan reg.besiktningen var det inte lönt att försöka åtgärda det. Äntligen kom så bilen ut ur garaget för egen maskin och fick posa i solen.
Trots tändstiftet, tändning ställd på känn, ingen laddluftkylning och felinställd kam så går den riktigt bra!

Så äntligen bara å köra! Eller? Nått läckte växellådsolja och efter lite undersökande hittade jag felet. Röret där stickan ska ner hade släppt i sin lödning. RIDÅ! Kändes inte så jättelajbans på kvällen dagen innan reg.besiktning kan jag avslöja.
Men med kåpan fixerad i skruvstädet och med den sista gasen i svetsen lyckades jag svetsa ihop glipan. I samma vända fick jag även byta växellådsoljan. Nått bra ska man ju ha ut av det.

Väl hemma igen åkte toppen av igen. Suck och stön.
Som tur var så visade sig skadan inte vara så allvarlig. Jag körde i en gängtapp för att rensa ur gängan innifrån förbränningsrummet och det är bara de tre yttersta varven som är skadade. Under dem finns 11 st fina, så bara stiftet går i rakt är det inga problem och efter rensningen med tappen går stiftet i rätt varje gång. Skönt.

Nu när jag sätter ihop motorn igen åker såklart den större turbon på och laddluftkylaren ska kopplas in + 3" avgasröret. Under reg.besiktnignen ville jag ha så mycket originaldelar som möjligt. Det är väldigt nära i garaget nu, inte mycket kvar i princip bara avgasröret. Till midsommar ska den vara igång igen, värre än innan =)