Bränsle

Eftersom jag har en stark misstanke att bränslesystemet inte klarar att hålla uppe trycket när det går åt så pass mycket E85 så är det dags att uppgradera lite! Och detta hand i hand med min lågbudgetfilosofi -såklart-.

2006-09-01
Detta är förutsättnignarna:

Originalpumpen klarar att flöda 128 l/h vid 5 bars tryck. Räknar man lite snabbt på 3,8 bars bränsletryck som även skall hållas uppe vid ca 1,2 bars laddttryck (hoppsan, 5 bar!) så visar det sig att det i dagsläget går åt ca 111 l/h vid fullt öppna spridare. Visserligen finns det då ett par liters marginal på pumpen kan man tycka. MEN pumpen har surrat i drygt 11000 mil och förmodligen tappat lite i kapacitet + att planen är att laddtrycket skall upp högre = pumpen kommer tvingas pumpa högre tryck än 5 bar = lägre mängd.

En högeffektpump på ca 250 l/h är inte så jättedyr egentligen, ca 1200. Men T8-pumpar är mycket billigare än så och man kan ju ha fler än en... =)
Dubbla parallellkopplade pumpar alltså, det är planen. 256 l/h borde räcka långt.

Sen har jag ju skaffat en sprillans ny 180 Ampere AC/DC TIG-svets och då måste jag ju använda den! Hjälmen var inte heller billig... men men. Kul är det och andra spelar golf och sånt...

Istället för pumpen som normalt sitter i tanken skall en "pump dummy" sitta i dess ställe och bara agera sugrör åt pumparna utanför tanken. En bit 60,3 mm rostfritt rör skaffades och gavlar snidades i bandsåg + sugröret och bitar för ett T-kors.

Det är lite knepigt att TIG:a innan man har fått häng på det. Men ibland blir det i alla fall hyffsat, och det är det som är den stora, stora fördelen med TIG. Att man kan ta den tid man behöver, stänga av och fortsätta på samma ställe när man känner för det. Med elbågen värmer man bara och tillsätter material för sig, när det behövs. (Titta inte för noga på T-korset, det blev inte så snyggt, jag ÄR total nybörjare)

Begagnad pump inhandlad, det kompletta kittet med slang och allt + dummyn provmonterad i en tankarmatur. Röret skall kapas lite när jag vet exakt hur lång den skall vara.

Bara att montera i bilen nu då! Kommer strax.

2006-10-23
Ur med originalpumpen och i med dummyn tillsammans med silen.

Pumparna hamnade efter en hel del klurande på en aluminiumplåt. Ena pumpen matas med originalkablaget från bränslereläet och den andra matas via ett eget relä, direkt från batteriet, som drar när den första pumpen får spänning. Bränsleledningen är ett nummer större än original, 8 mm invändigt mot original 6 mm.

Nu ska det knappast föreligga någon bränslebrist!
Synd bara att jag inte knäppte något kort när allt var klart, som synes på sista bilden är installationen inte helt avslutad.

2007-01-14
Äntligen lite skruva igen! Det var ett bra tag sedan sist.
Bränslespridarna som jag körde med under 2006 visade sig vara lite små. Jag måste säga att jag var något förvånad när visaren för Duty Cycle (spridarens öppettid i förhållande till möjlig öppetid) visade på 100% över 5000 rpm. Inte bra. 465 ml/minut är annars skapligt mycket, men tydligen inte för E85 drift. Större spridare behövs alltså, men det är ju dyrt... och allvarligt talat, ser inte insuget lite fattigt ut?
En rad spridare till skulle faktiskt lösa båda problemen.

Sagt och gjort. Svarva rörbitar att sätta spridarna i.

Och här är insuget på operationsbordet. Insuget hade jag liggande ett extra så det var bara att suga igång utan att behöva sätta bilen ur stridbart skick. Väldigt skönt för händerna kan det vara även i ett ouppvärmt garage!

In en sväng på jobbet och tvätta ur det ordentligt samt blästra in- och utvändigt eftersom aluminiumsvetsning är väldigt känsligt mot föroreningar. Jag passade även på att borra upp originalspridarhålen på samma sätt som jag gjorde på det förra insuget.

Rörbitarna snedkapades under noggranna mätningar. Som var helt fel.
Men eftersom de blev för långa gjorde det inget och jag fick spänna upp dem i svarven för att på enklaste sätt korta dem till rätt längd. Ett litet spevialverktyg fick bli till för att kunna spänna dem på plats.

Dags att svetsa då!
Inte helt lätt då detta är bland det allra första jag gör i aluminium. På vissa ställen blev det riktigt dåligt i början men efter omtag och nytt prov blev det skapligt. Lite klumpigt, men ingen tvekan på täthet eller hållbarhet föreligger. Så avslutningsvis slipade jag faktiskt ner fogarna lite, kanske ska jag låta pulverlacka skapelsen och då blir det nog snyggt med lite mjukare övergångar.

Och så här ser det ut med en hel skog spridare monterade! Mäktigt!

704 ml / cylinder ska nog räcka till "tror" jag... Sammanlagt 168 liter per timme kan de flöda som mest, en teoretisk förbrukning på 7 liter milen om man kör 240 knyck och maxar spridarna!
Kvar att göra är fuelrails till båda raderna. Den gamla railen är jag helnöjd med, men två olika sorter vill jag inte ha på bilen, (kommer att göra den nya annorlunda) då är det bättre att göra två nya. Den gamla blev också onödigt hög så gamla insuget tillsammans med rail blir nog till salu så småningom.

2007-03-26
Material till fuelrailarna köpt från Summit Racing.

Allt jobb med denna gjorde jag på kvällstid på jobbet och har inte kunnat ta bilder under tiden. Men steg ett var att provborra i en liten ändbit och prova olika varvtal i pelarborren för bästa resultat.

Och här är dem! Jag är mycket nöjd =)
Kopparbrickorna är numera bytta till aluminium, det vore lite onödigt om railarna får agera offeranoder.

Kvarstår att tillverka fästbleck som ska skruvas i de två gängade hålen mellan spridarhålen och svetsa fästen på insugsgrenröret.

Dessa fördelningsblock ska få äran att dela upp bränslet till railarna.

Jisses vad det ska gå =)

2007-05-03
Jigg för att hålla fästena påinsuget på rätt plats innan svetsning.

Svetsat och klart. Jag behöver definitivt öva på aluminiumsvetsning, jag fick ett par goda tips på jobbet idag. Tyvärr nån vecka för sent alltså, men hela insuget ska lackas mörkgrått är det tänkt, så skavankerna kommer inte att synas alls lika mycket. Hållbart blev det i alla fall.

Håll ut!

2007-08-24
Jobbat lite på insuget igen. Nån pulverlack blev det inte, det blev lite för bökigt och delarna blev liggande istället. Men med lite friska tag och finfin 2-komponent båtlack går det ju att lacka själv. Ventilkåpan får samma färg, detta är inte den kåpan som jag putsat en del på utan en som jag har haft liggande. Efter riktig hetvattentvättmaskin och blästring blev den nästan för ren!

Nån avancerad lackering blir det inte, garagelack får duga gott. Och mest nöjd är jag med insuget, det verkar ha blivit riktigt slätt och fint. Kåpan blev hygglig men tyvärr yrde det nog upp lite skräp på den. Vi får se i morgon när det torkat hur det ser ut, sen påbörjar jag genast demontering av de gamla prylarna och montering av dessa nya, jag hade tänkt få på insuget, ändra sprutet och få motorn lagom mappad till banåka på Mantorp med STCS. Så kanske bränslet räcker till för de efterlängtade 1,5 bar i laddtryck! =)

2007-08-26
Lackat och klart som sagt. Resultatet blev helt ok med tanke på att det var första gången jag höll i en sån spruta. Vissa ställen blev lite tunnt och knottrigt, men det tänker jag inte visa...

Insuget, så svart att det inte riktigt syns hur det blev:

Ventilkåpan med "SAAB"-texten varsamt framslipad (vänligen notera spegelbilden):

Helt OK! Nu är jag sugen på att byta insug kan jag lova, påbörjar det så snart jag tillverkat fästbleck för railarna mot insuget. Och en sak till, 2-komponentfärg är helt överlägset. Färgen härdar på ett helt annat sätt, blir mycket hårdare och ovarsamt hanterande av kåpan eller insuget resulterar i... inget alls. Den tål väldgt mycket. Ny favorit, det är helt klart.
(Detta är Biltemas "Topcoat" båtfärg och kostar inte alls mycket för 1 liter färg. Rekomenderas)

2007-09-27
Såja. Ett litet skrotfynd! Bränsletrycksregulator från Volvo 760 (V6) har två ingångar. Perfekt för min installation, uppmätning visar sig ge 2,7 bar vilket är ganska lagom med tanke på att spridarna flödar ganska mycket.
Lite synd på gamla railen och de gröna spridarna, de är bra fina.

Jag byggde även en liten provrigg för bänkkörning av de röda spridarna eftersom jag inte visste riktigt i vilket skick de var och de hade dessutom legat ett tag. Minirailen består av ett fyrkantjärn med hårdlödda gavlar och rörstumpar i ändarna. Spridarkoppen är tagen från en slaktad fuelrail från nån saab och hårdlödd även den. På detta sätt skulle man mycket enkelt kunna bygga en hel rail, billigt och enkelt!
Jag försökte få med hur sprutbilden ser ut, men det är lite svårt att se. Alla utom en av de röda spridarna fungerade utan problem, en hade fastnat och behövde en stund innan den hoppade igång. Efter det fungerade den dock klanderfritt. Testkörde även de gröna spridarna för skojjs skull. Såg finfint ut även på dem efter ett år av etanol.

Insug och kåpa monterat! Ny kabelhärva skravas in på den gamla och avslutningsvis är även kablaget på plats. Eftersom sprutet bara har två utgångar för spridarna går nu railarna på varsin utgång och med de inställningar jag har i MegaSquirtet skickar jag in två omgångar bränsle (en från varje rad) per komplett motorcykel. Det vill säga ett squirt vid stängd ventil och ett med stängd. Verkar fungera väldigt bra. Volvoregulatorn passade heltfint i fästet för torkarmotorn, nästan som gjort för detta!

Efter en tur till Linköping och ett par varv på Mantorp Park visade det sig att den gjort av med 45,5 liter bränsle på... 24,5 mil....1,85 liter per mil! Huga. Och det var inte mycket körning på banan pga regn.
Så fett går den, det är ju en sak som är säkert. Och det kändes rejält på hur den gick, dags att skaffa bredbandslambda och mappa lite på allvar!

En Innovate LC-1 bredbandslambda fick det bli och efter att par repor på motorvägen med loggning via MegaSquirtet visade sig motorn gå JÄTTEFETT.
Stökiometrisk blandning då förbränningen går jämnt upp brukar anges som "Lambda 1.0", ett högre värde anger en snålare blandning och ett lägre är fetare. För max effekt är det bra om motorn går något åt det feta hållet, ett riktvärde är lambda 0,9 för sugmotorer och på turbomotorer kan man gå ner till 0,8 för att rika på lite extra och motverka spikningar utan att förlora särsilt mycket. (Detta för bensin, E85 går att köra mer på gränsen utan risk för spik)
T8:an gick på lambda 0,65 vid full mutter.... Det förklarar varför avgasröret har blivit så sotigt! En snabb justering till lambda 0,8 gjorde stor skillnad på draget på högvarv, mycket raskare karaktär. Och jag kan säkerligen gå upp till 0,85-0,9 utan att riskera något. Bilen går mycket styggare, det är bra bett på högvarv =)

I helgen blir det mer mappning och mer laddtryck, nu laddar den 1,2 bar och målet är 1,5. Håll hårt i galoscherna!