Grenrör

2006-04-09
T8:ans grenrör är ökänt för att vilja spricka, vilket det har gjort på såväl denna bil som på min gamla röda och det är näst intill omöjligt att få fatt på ett helt (som ändå kommer spricka förr eller senare...). Dessutom är det inget vidare ur flödessynpunkt, man ska visst t.o.m kunna se på rörets varierande glöd var det flödar dåligt ifall man har smiskat den länge!

Saabs rally 99:or hade ett väldigt enkelt och grovyxat grenrör. Konstruktionen kan mest anses som skrattretande jämfört med alla polerade ormbon i rostfritt som florerar på nätet, men funkade tydligen alldeles utmärkt till de ca 300 hk som rallybilarna var uppe och nosade på. Alltså funkar det även för mig, dessutom ser det brutalt ut! Bara det att ha ett sprickfritt grenrör är ju inte helt fel.

Steg nummer ett är att skaffa fram flänsar vilket redan är gjort. Jag ritade av grenrörspackningarna på vitt, tjockt papper och mekaniska verkstaden på Scania hjälpte mig sen att gasa ut dessa riktigt feta flänsar ur 12 mm "plåt" mot en hallonfromagetårta. Tackar tackar!

Jag får se lite när detta bygge fortsätter, det har rätt låg prio just nu. Jag kommer köra med originalgrenröret tills vidare och ta detta när bilen är rullande. Alldeles för många projekt somnar in, läggs på is och säljs slutligen i delar eftersom utsprungsplanen svällt under byggets gång och till slut blivit för jobbigt att ro iland. Inte kul!

2006-05-28
Inte mycket, men lite gjort. Jag bestämde mig för att svarva kanten för labyrinttätningen på turboinloppet permanent i dess fläns istället för att köra med den lösa ringen som jag hade tidigare. Det blev bra efter ett tag. Vid första försöket ville svarven hugga och göra stora hack i flänsen, detta berodde dock på att flänsen inte var åtdragen i chucken ordentligt... Men till slut så!

2006-09-09
Marsch frammåt! Att tillverka grenrör är ju kul.
En jigg byggde jag av en gammal topp när jag ändå hade originalgrenröret löst senast. Det är ju inte ett måste att turbon sitter på originalplats. Men det underlättar då jag kan använda nuvarande batteriböj, oljereturen mm mm utan att även byga om dessa saker. Även material införskaffat.

Fram med vinkelkapen och halvera ett par 90-graders krökar. Dessa provmonterades sen på flänsarna och punktades fast lite löst. Här insåg jag att nummer 1 är att få ordning på kollektorn och bygga ifrån det hållet istället.

Kollektorn visade sig vara en knepig nöt. Varför göra det enkelt för sig och bara bygga en fyrsidig "kon" som omsluter de fyra rören och smalnar av in till turbon? Svar: Dels för att turboflänsen har ett runt hål och det skulle därför till en riktig fullösning för att få till det. Och dels för att det är roligt att bygga så tekniknördigt som möjligt när man ändå är igång! Det är ju det som det är det roliga. =)
Därför blir det en "merge" kollektor, dels för att det ser bra ut och för att det tar lite plats. Det där med att det ser snyggt ut kanske jag gjorde lite avkall på, men jag skyller på att det inte var helt lätt!

Fyra rörsnuttar kapas upp och delas sen längs med för att ena änden skall kunna omsluta 3/4 av det smala röret och den andra änden 1/4 av turboflänsens inlopp.

Lite dåligt med bilder exakt hur de ser ut tyvärr. Men vi går direkt på den knepiga delen, att bocka om radien på röret från 42,4 mm till 63 mm för att matcha turbohålet, utan att andra änden rubbas. Till detta fick jag bygga ett pressverktyg! Rörhalvorna fick sen punktas fast på en bit rör för att kunna klämmas utan att båda ändarna ändrades... Det hade varit mycket lättare om kolektorn var längre och stålet inte så tjockt. 2,6 mm.

Nu fick jag återigen kapa upp rörbitar, svetsa ihop dessa till en jigg och använda för att passa in kollektorn mot för punktsvetsning. Sen avslutande helsvetsning mot flänsen!

Inte världens snyggaste svetsfogar, men måste nog ändå ses som ok med tanke på att det är i princip det första jag gör och med lite övning så blir det bättre. Kollektorn ska sedan slipas invändigt för att det ska bli snyggt.

Så här ska det se ut om man är överseriös. Notera att denna även har en "merge spike" i mitten. Jag kommer bara täppa igen hålet som blir mellan rören (bilden ovan, längst till vänster) med en bit platt stål.

Imorrn bygger jag vidare! Mer kommer inom kort.

2006-09-14
Klart! =)
Här punktar jag ihop rör för rör. Det var inte helt lätt att få det att passa som jag ville, men skam den som ger sig. Röret till 4:ans cylinder blev väldigt tight att få till! Bra att jag gjorde kollektorn så kort som möjligt.
Ska man vara petig så skall varje rör vara lika långa, men det kändes lite som överkurs för mitt första grenrör och för den effekt jag siktar på. Hade jag gett mig på att bygga med lika långa primärrör, så hade jag flyttat turbon från sin originalplats. I bilen finns massor med utrymme att plasera turbon i där det blir kortare väg till luftfiltret, inte lika trångt, lättare att bygga lika långa rör, ser tuffare ut med turbon på en mer synlig plats... osv! Men detta får betraktas som ett första försök, mest för skojj skull.

Dags att bryta loss rören från kollektorn och helsvetsa dem var för sig. Svetsfogarna blev ganska okej, det brände igenom precis lagom och kommer förmodligen hålla bra, finnishen får jag låta komma tillsammans med erfarenheten. Men en sak kan jag genast avslöja: Det är lättare att TIG:a än många verkar tro! Och svinkul är det eftersom man har sån kontroll =)

Dags att täta hålet mellan rören med en bit plattjärn

Och så avslutningsvis, sätta tillbaka allt på toppen och helsvetsa även kollektorn. Klart! =)

Oh yeah baby, känns bra nu kan jag intyga! En bonus var att jag kunde komma åt med svetsen in genom turboflänsen så jag kunde fylla ut kollektor-svetsarna riktigt ordentligt även på insidan, så nu återstår att slipa lite invändigt för bästa möjliga flöde samt blästra kanalerna så allt löst kommer ut. Dessutom skall en nippel för avgastemperatur grillas dit på kollektorn.

Väntar ivrigt på att få montera på bilen och testa inte minst avgasljudet. Med så olika längd på primärrören så kommer den förmodligen låta ganska ociviliserat, hoppas jag ;)

Till then: Tada!

2006-10-23
Sent om sider. Röret har suttit på ett tag nu och funkar klockrent! Skillnaden blev kanske inte överväldigande, men gav motorn vassare ljud och klart märkbart mer bett i mellanregistret och upp. Dock laddade jag bara 0,9 bar på högvarv före / innan monteringen och detta torde nog vara lite för lite för att grenröret ska utgöra nån egentlig strypning.
Så här blev det! Passade faktiskt riktigt hyggligt.

Hur som helst: Det ser fränt ut under huven!
(Förutom växellådsoljestickans fäste. Bättre version skall uppfinnas, eller kortare sticka.)